Terug
Gepubliceerd op 12/05/2025

2025_CBS_00716 - Vaststelling reglement tot afbakening van dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 09/05/2025 - 10:30 Schepenlokaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Personeelsreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vandeweerd, Burgemeester; Roberto Prata, Schepen; Kelly Issaris, Schepen; Koen Sleypen, Schepen; Pieter Indemans, Schepen; Ingrid Erlingen, Schepen; Patrick Doumen, algemeen directeur

Verontschuldigd

Lydia Peeters, Schepen

Secretaris

Patrick Doumen, algemeen directeur
2025_CBS_00716 - Vaststelling reglement tot afbakening van dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring 2025_CBS_00716 - Vaststelling reglement tot afbakening van dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring

Motivering

Juridische context

  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art. 41 en art. 56 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad met inbegrip van deze die bij reglement kunnen worden overgedragen aan het college van burgemeester en schepenen, en betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid de bepalingen betreffende actieve en passieve openbaarheid.
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2019 inzake vaststelling van een reglement tot afbakening van dagelijks personeelsbeheer en inzake vaststelling van de bevoegdheden van de algemeen directeur die door het Vast Bureau aan de algemeen directeur worden gedelegeerd.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 10 maart 2025 inzake de actualisering van het reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het vast bureau en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting en dit overeenkomstig artikel 41 en artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur. 

Feitelijke context

  • In het reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 10.03.2025, is de afbakening van dagelijks personeelsbeheer als aan het vast bureau gedelegeerde bevoegdheid opgenomen. 
  • Het lijkt aangewezen om, bij het begin van de nieuwe zittingsperiode, het reglement tot afbakening van dagelijks personeelsbeheer te vernieuwen. 
  • Er wordt voorgesteld om voorliggend geactualiseerd reglement van wat onder dagelijks personeelsbeheer wordt verstaan vast te stellen.
  • In het kader van een efficiënt en effectieve werking van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn is het aangewezen dat er tere zake een maximale analogie wordt nagestreefd. Aan het vast bureau wordt heden eveneens een geactualiseerd reglement voorgelegd, dat volledig in lijn is met voorliggend geactualiseerd reglement.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Bij toepassing van artikel 57 van het decreet over het lokaal bestuur wordt het volgend reglement vastgesteld.

Reglement tot afbakening van wat onder dagelijks personeelsbeheer wordt verstaan overeenkomstig artikel 57 van het decreet over het lokaal bestuur.


Artikel 1

Dit reglement regelt de afbakening van wat onder dagelijks personeelsbeheer wordt verstaan, zoals bepaald in artikel 57 van het decreet over het lokaal bestuur.

Artikel 2

§1 Het dagelijks personeelsbeheer omvat:

     o De behandeling van allerhande verlofaanvragen binnen de grenzen van de regelgeving en de rechtspositieregeling

     o De behandeling van aanvragen van allerhande aanvragen voor tijdelijke loopbaanregelingen binnen de grenzen van de regelgeving en de rechtspositieregeling

     o De toekenning van dienstvrijstellingen binnen de grenzen van de rechtspositieregeling

     o De vaststelling van functie- en competentieprofielen binnen de grenzen van de rechtspositieregeling

     o De vaststelling modaliteiten voor dienstreizen binnen de grenzen van de regelgeving en de rechtspositieregeling

     o De vaststelling van dienst-, prestatie- en permanentieregelingen binnen de grenzen van de rechtspositieregeling en reglementen die de arbeidsverhoudingen regelen

     o De organisatie van het recht op opvolging en feedback en evaluatie in overeenstemming artikel 194 van het decreet over het lokaal bestuur.

     o De individuele weddenvaststellingen en vaststelling van anciënniteiten binnen de grenzen van de rechtspositieregeling

     o De organisatie van de geneeskundige controle bij ziekte en het gezondheidstoezicht binnen de grenzen van de rechtspositieregeling en de specifiek daartoe bestemde wetten, besluiten en reglementen

     o De concrete invulling van vormingsrecht en vormingsplicht binnen de grenzen van de rechtspositieregeling

     o De aanstelling van personeel in diensten en instellingen ter vervanging van afwezigheden om de continuïteit van de dienstverlening te verzekeren voor een maximumperiode van 1 maand

    o De beslissingen inzake genezenverklaring van een personeelslid na arbeidsongeval in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 8 mei 2014 houdende de bepaling van de bevoegdheid van het Bestuur van de Medische Expertise en tot wijziging van sommige bepalingen inzake arbeidsongevallen in de overheidssector

    o De behandeling van individuele stageaanvragen

    o De beslissingen inzake aanstelling van wijkwerkers

    o De beslissingen inzake overeenkomsten in het kader van werkervarings- en leerwerktrajecten

    o De beslissingen inzake overeenkomsten met betrekking tot het aanvaarden van jongeren voor het uitvoeren van gemeenschapsdienst

Artikel 2

Dit besluit treedt met onmiddellijk ingang in werking en vervangt derhalve het eerdere besluit van het college van burgmeester en schepenen van 7 juni 2019 voor wat betreft de afbakening van wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer moet worden verstaan.