Terug College van Burgemeester en Schepenen

vr 09/05/2025 - 10:30 Schepenlokaal

Burgerzaken

  • Het stadsbestuur ontving naar aanleiding van een overlijden een aanvraag grafconcessie. De aanvraag werd onderzocht, rekening houdend met de reglementaire bepalingen. Er zijn geen bezwaren voorhanden voor het toestaan van de grafconcessie. De aanvraag wordt dan ook ingewilligd.

  • Het stadsbestuur ontving naar aanleiding van een overlijden een aanvraag grafconcessie. De aanvraag werd onderzocht, rekening houdend met de reglementaire bepalingen. Er zijn geen bezwaren voorhanden voor het toestaan van de grafconcessie. De aanvraag wordt dan ook ingewilligd.

  • Het stadsbestuur ontving naar aanleiding van een overlijden een aanvraag grafconcessie. De aanvraag werd onderzocht, rekening houdend met de reglementaire bepalingen. Er zijn geen bezwaren voorhanden voor het toestaan van de grafconcessie. De aanvraag wordt dan ook ingewilligd.

  • Het stadsbestuur ontving een uitbreiding van de grafconcessie op naam van Reeskens Joseph Leonie Maria Nicolaas Ghislain. De aanvraag werd onderzocht, rekening houdend met de reglementaire bepalingen. Er zijn geen bezwaren voorhanden voor het toestaan van de grafconcessie. De aanvraag wordt dan ook ingewilligd. Mevrouw Kuypers Marie Jeanne Alphonsine (RRN 53.10.08-368.90) heeft bij het overlijden van haar echtgenoot, wijlen de heer Reeskens Joseph Leonie Maria Nicolaas Ghislain (RRN 52.06.14-159.70), op 9 maart 2025 een grafconcessie aangekocht voor één persoon. Zij wenst deze nu uit te breiden naar twee personen zodat zij in de toekomst samen met haar echtgenoot begraven kan worden.

  • Er wordt overgegaan tot de ambtshalve afvoering van de bewoner(s) op het adres 3650 Dilsen-Stokkem, Berkenlaan 10. Betrokkene(n) is/zijn immers niet langer aan te treffen op het voornoemde adres. Zowel de stedelijke diensten als de diensten van politiezone Maasland zijn er niet in geslaagd om de huidige verblijfplaats van betrokkene(n) te achterhalen.

  • Er wordt overgegaan tot de ambtshalve afvoering van de bewoner(s) op het adres 3650 Dilsen-Stokkem, Sportlaan 38/B000. Betrokkene(n) is/zijn immers niet langer aan te treffen op het voornoemde adres. Zowel de stedelijke diensten als de diensten van politiezone Maasland zijn er niet in geslaagd om de huidige verblijfplaats van betrokkene(n) te achterhalen.

  • Er wordt overgegaan tot de ambtshalve afvoering van de bewoner(s) op het adres 3650 Dilsen-Stokkem, Rijksweg 929/0001. Betrokkene(n) is/zijn immers niet langer aan te treffen op het voornoemde adres. Zowel de stedelijke diensten als de diensten van politiezone Maasland zijn er niet in geslaagd om de huidige verblijfplaats van betrokkene(n) te achterhalen.

  • Er wordt overgegaan tot de ambtshalve afvoering van de bewoner(s) op het adres 3650 Dilsen-Stokkem, Elzenstraat 22. Betrokkene(n) is/zijn immers niet langer aan te treffen op het voornoemde adres. Zowel de stedelijke diensten als de diensten van politiezone Maasland zijn er niet in geslaagd om de huidige verblijfplaats van betrokkene(n) te achterhalen.

Financiële dienst

Onderwijs

Personeel & Organisatie

Secretariaat

  • De onderwijsinspectie van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gaat na of scholen tegemoet komen aan de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader voor onderwijskwaliteit (het ROK). 

    Om de onderzoeksgegevens te verzamelen, gebruikt ze verschillende onderzoeksmethoden en raadpleegt ze uiteenlopende bronnen: kwantitatieve en kwalitatieve data, documenten, observaties, gesprekken en gevalstudies. De onderwijsinspectie betrekt ook relevante stakeholders bij de onderzoeken.

    De GLSBO 't Schakeltje werd geselecteerd voor een dergelijke doorlichting. De doorlichting werd uitgevoerd in de periode tussen 22 april 2025 en 25 april 2025.

    Kennisneming van het ontwerpverslag van de Onderwijsinspectie over de uitgevoerde doorlichting 2024-2025 van de GLSBO 't Schakeltje.

  • Het decreet over het lokaal bestuur legt in artikel 217 tot 220 voor organisatiebeheersing een aantal verplichtingen vast.

    De aanpak voor organisatiebeheersing wordt uitgewerkt in een kader en legt uit hoe de organisatie de eigen werking op een cyclische wijze evalueert en bijstuurt. Dit kan o.a. door rollen en verantwoordelijkheden vast te leggen, duidelijk aan te geven hoe de organisatie de eigen werking gaat evalueren, criteria te bepalen voor de keuze van thema’s en risico’s waarvoor verbeteracties geformuleerd worden, een systematische opvolging van verbeteracties, ... 

    Uitgangspunt hierbij is dat de algemeen directeur het organisatiebeheersingssysteem van de organisatie vaststelt – in overleg met het managementteam - en dit ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

    Het algemeen kader voor de aanpak van organisatiebeheersing wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van 16 juni 2025.

  • Het college van burgemeester en schepenen hecht goedkeuring aan het plan van aanpak voor de organisatie van inspraak en participatie.

  • Het college van burgemeester en schepenen stelt het reglement tot afbakening van dagelijks personeelsbeheer vast.

  • De projectvereniging "Wijk-Werken Maasland", een intergemeentelijke samenwerking met rechtspersoonlijkheid, werd opgericht op 28/11/2017. De activiteiten van wijk-werken werden operationeel in januari 2018. Nadat de RvB de jaarrekening vastgesteld heeft, moet deze ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.

    Het college van burgemeester en schepenen hecht principieel goedkeuring aan het jaarrekening en het inhoudelijk verslag 2024 van de Projectvereniging wijk-werken Maasland en legt het dossier voor aan de gemeenteraad op 16 juni 2025.

Stedelijke ontwikkeling

Welzijn - Vrijetijd - Cultuur - Bib - Kinderopvang


Publicaties

Besluitenlijst