Terug
Gepubliceerd op 17/01/2025

2025_CBS_00073 - Arbeidsreglement - Stedelijke Humaniora Dilsen en STEBO - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 17/01/2025 - 10:30 Schepenlokaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Personeelsreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vandeweerd, Burgemeester; Lydia Peeters, Schepen; Kelly Issaris, Schepen; Koen Sleypen, Schepen; Pieter Indemans, Schepen; Ingrid Erlingen, Schepen; Patrick Doumen, algemeen directeur

Verontschuldigd

Roberto Prata, Schepen

Secretaris

Patrick Doumen, algemeen directeur
2025_CBS_00073 - Arbeidsreglement - Stedelijke Humaniora Dilsen en STEBO - Goedkeuring 2025_CBS_00073 - Arbeidsreglement - Stedelijke Humaniora Dilsen en STEBO - Goedkeuring

Motivering

Juridische context

  • Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur bepalen de bevoegdheden van de gemeenteraad.
  • Artikel 56 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2019, houdende de goedkeuring van het reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting en dit overeenkomstig artikel 41 en artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur - wijziging van het besluit van de gemeenteraad van 11 februari 2019 inzonderheid artikel 3
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid de bepalingen betreffende actieve en passieve openbaarheid.
  • De wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
  • De wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in openbare sector.
  • De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen van 8 april 1965 (Wet arbeidsreglementen) en de wet van 18 december 2002 tot wijziging hiervan.
  • De wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk van 4 augustus 1996 (Welzijnswet).
  • De wet van 26 maart 2024 tot wijziging van de wet van 22 december 2009 betreffende een regeling voor rookvrije plaatsen en ter bescherming van de bevolking tegen tabaksrook.
  • Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
  • Het decreet van 23 oktober 1991 betreffende de medezeggenschap in het gesubsidieerd onderwijs.
  • Het decreet van 19 april 2024 betreffende het onderwijs XXXIV.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs, in het deeltijds onderwijs en in het onderwijs voor sociale promotie georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap.
  • Het Besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs.
  • Omzendbrief van 17 juni 1997 betreffende prestatieregeling.
  • Omzendbrief van 30 juni 2005 betreffende Puntenenveloppen voor scholen en scholengemeenschappen basisonderwijs: personeelsformatie en personeelsaspecten.
  • Het protocol van akkoord van het afzonderlijk bijzonder comité stedelijk onderwijs op 8 januari 2025.

Feitelijke context

  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. 
  • Het arbeidsreglement legt aanvullende verplichtingen en rechten vast van het schoolbestuur en de personeelsleden over de arbeidsvoorwaarden en -verhoudingen in de school. Het bestuur en vertegenwoordigers van de werknemers onderhandelen en overleggen over het arbeidsreglement in de onderhandelings- en overlegcomités.
  • Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in de Stedelijke Humaniora Dilsen en STEBO, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. 
  • Volgende wijzigingen werden voorgesteld:
    • Procedure psychosociale risico’s aangevuld met bescherming tegen represailles van de verzoeker en getuigen en register feiten van derden
    • Contactgegevens van interne en externe dienst preventie en bescherming op het werk + contactgegevens interne vertrouwenspersonen.
  • De aanpassingen aan het arbeidsreglement  ontvingen op 8 januari 2025 een positief advies van het afzonderlijk bijzonder comité stedelijk onderwijs Dilsen-Stokkem.
  • De voorgestelde wijzigingen werden zichtbaar voor het personeel uitgehangen; er werden geen opmerkingen genoteerd in het bijgevoegd register (overeenkomstig artikel 12 van de Wet arbeidsreglementen van 8 april 1965).
  • Het schoolbestuur maakt het arbeidsreglement bekend aan de personeelsleden overeenkomstig artikel 15 van de Wet arbeidsreglementen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt gehecht aan het arbeidsreglement voor de Stedelijke Humaniora Dilsen en STEBO.

Artikel 2

Het arbeidsreglement, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 19 augustus 2022, wordt opgeheven en vervangen door voorliggend besluit.

Het onderdeel aanvullende rechtspositie voor het personeel, dat bij datzelfde besluit werd goedgekeurd, blijft behouden.

Artikel 3

Afschrift van dit besluit wordt voor verder gevolg en bekendmaking overgemaakt aan de onderwijsdirectie van de Stedelijke Humaniora Dilsen en STEBO (bekendmaking personeel, afschrift aan regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten, ...).


Bijlagen

  • Arbeidsreglement SHD STEBO 2025.docx
  • Protocol van akkoord