Terug
Gepubliceerd op 11/03/2025

2025_GR_00011 - Actualisering reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting en dit overeenkomstig artikel 41 en artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur . - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 10/03/2025 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Huishoudelijk reglement.

Samenstelling

Aanwezig

Jos Opdenakker, Voorzitter; Mathieu Schurgers, Raadslid; Lydia Peeters, Voorzitter; Jan Geuskens, Raadslid; Ingrid Erlingen, Raadslid; Sofie Vandeweerd, Raadslid; Chrétien Van De Beek, Raadslid; Koen Sleypen, Raadslid; Pieter Indemans, Raadslid; Magith Wahhabi, Raadslid; Noëlla Venken, Raadslid; Roberto Prata, Raadslid; Kelly Issaris, Raadslid; Theo Snijkers, Raadslid; Sara Vacca, Raadslid; Ronny Vankevelaer, Raadslid; Theo Leenders, Raadslid; Sven Hawinkel, Raadslid; Sien Dreesen, Raadslid; Aidan Reinquin, Raadslid; Sandra Deckers, Raadslid; Lizette Derkoningen, Raadslid; Julie Segnana, Raadslid; Ben Vanden Abbeele, Raadslid; Danny Op 't Eijnde, Raadslid; Peter Kenzeler, Raadslid; Patrick Doumen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Jackie Janssen, Raadslid

Secretaris

Patrick Doumen, Algemeen directeur

Voorzitter

Jos Opdenakker, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00011 - Actualisering reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting en dit overeenkomstig artikel 41 en artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur . - Goedkeuring

Aanwezig

Jos Opdenakker, Mathieu Schurgers, Lydia Peeters, Jan Geuskens, Ingrid Erlingen, Sofie Vandeweerd, Chrétien Van De Beek, Koen Sleypen, Pieter Indemans, Magith Wahhabi, Noëlla Venken, Roberto Prata, Kelly Issaris, Theo Snijkers, Sara Vacca, Ronny Vankevelaer, Theo Leenders, Sven Hawinkel, Sien Dreesen, Aidan Reinquin, Sandra Deckers, Lizette Derkoningen, Julie Segnana, Ben Vanden Abbeele, Danny Op 't Eijnde, Peter Kenzeler, Patrick Doumen
Stemmen voor 26
Sofie Vandeweerd, Lizette Derkoningen, Pieter Indemans, Theo Snijkers, Ingrid Erlingen, Koen Sleypen, Mathieu Schurgers, Kelly Issaris, Lydia Peeters, Magith Wahhabi, Ronny Vankevelaer, Roberto Prata, Jan Geuskens, Theo Leenders, Sara Vacca, Sandra Deckers, Noëlla Venken, Chrétien Van De Beek, Sven Hawinkel, Aidan Reinquin, Sien Dreesen, Julie Segnana, Ben Vanden Abbeele, Danny Op 't Eijnde, Peter Kenzeler, Jos Opdenakker
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00011 - Actualisering reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting en dit overeenkomstig artikel 41 en artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur . - Goedkeuring 2025_GR_00011 - Actualisering reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting en dit overeenkomstig artikel 41 en artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur . - Goedkeuring

Motivering

Juridische context

  • Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur bepalen de bevoegdheden van de gemeenteraad.
  • Het bestuurlijk toezicht op besluiten van de gemeenteraad is geregeld in artikel 326 ev. van het decreet over het lokaal bestuur.
  • Dit besluit wordt overeenkomstig artikel 285 ev. van het decreet over het lokaal bestuur bekendgemaakt.
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid de bepalingen betreffende actieve en passieve openbaarheid.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2019 houdende het reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting en dit overeenkomstig artikel 41 en artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur.

Feitelijke context

  • De gemeenteraad hechtte op 13 mei 2019 goedkeuring aan het reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting en dit overeenkomstig artikel 41 en artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur,  dat thans van kracht is.
  • De start van de nieuwe zittingsperiode lijkt het juiste moment om dit reglement te evalueren en te actualiseren. 
  • In het Vlaams regeerakkoord 2024 - 2029, zoals ook in de Beleidsnota Binnenlands Bestuur en Stedenbeleid 2024-2029,  is sprake van een onderzoek binnen de lokale besturen naar de ruime delegatie van bevoegdheden van de raden aan het college van burgemeester en schepenen en vast bureau, vanuit de ambitie om de rol van de raden in de lokale beleidsvoering verder te versterken. 
  • Het lijkt mede in dit verband aangewezen om  enkele bevoegdheden van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn die momenteel gedelegeerd zijn aan college van burgemeester en schepenen en vast bureau, niet langer te delegeren aan deze organen, m.n. de goedkeuring van samenwerkingsovereenkomsten (met uitzondering van samenwerkingsovereenkomsten in functie van een tewerkstelling in het kader van  art. 60§7 van de organieke wet voor wat betreft het OCMW). 
  • Daarnaast lijkt het aangewezen de vaststelling van het Globaal Preventieplan in het kader van welzijn op het werk niet langer te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen en vast bureau. Het Globaal Preventieplan kan immers worden beschouwd als een beleidsdocument  in tegenstelling tot het daaruit voortvloeiende jaaractieplan welzijn op het werk. 
  • Tenslotte lijkt het aangewezen dat de vaststelling van schoolreglementen door de inrichtende macht niet langer door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen wordt gedelegeerd.
  • Er wordt voorgesteld om voorliggend geactualiseerd reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting en dit overeenkomstig artikel 41 en artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur, vast te stellen. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Dit reglement regelt de delegatie van bevoegdheden van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen in het kader van de afbakening van wat onder dagelijks bestuur verstaan dient te worden en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting , zoals bepaald in artikel 41 en artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur.

 

Artikel 2

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder drempelbedrag: het bij Koninklijk Besluit bepaalde bedrag in het kader van artikel 42 §1. 1° a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking).

Artikel 3

De volgende bevoegdheden worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.

          Overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten

  • De vaststelling van de wijze waarop de overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten worden toegewezen en de vaststelling van de voorwaarden ervan en binnen de perken van de kredieten opgenomen in het meerjarenplan en waarbij het drempelbedrag niet wordt overschreden.
  • De toetreding tot een aankoopcentrale in de zin van artikel 2 6° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en voor zover het drempelbedrag niet wordt overschreden

          Personeel & organisatie

  • De vaststelling van het organogram en personeelsplan.
  • De aanduiding van functies in het organogram waaraan het lidmaatschap van het managementteam verbonden is.
  • De aanstelling, het ontslag en de uitoefening van tucht ten aanzien van de leden van het managementteam, uitgezonderd de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur en de financieel directeur.
  • De vaststelling van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en mogelijke bijlagen.
  • De vaststelling van de deontologische code van het gemeentepersoneel.
  • De vaststelling van reglementen die de arbeidsverhoudingen regelen en die voortvloeien uit decretale en wettelijke verplichtingen en voor zover de bevoegdheid niet uitdrukkelijk is toegewezen aan de gemeenteraad.
  • De uitvoering van verplichtingen in het kader van het welzijn op het werk, die voortvloeien uit decretale en wettelijke verplichtingen, voor zover de bevoegdheid niet uitdrukkelijk is toegewezen aan de gemeenteraad en met uitzondering van de vaststelling van het Globaal Preventieplan. 
  • De vaststelling van wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer verstaan dient te worden.
  • Het aangaan van dadingen naar aanleiding van de beëindiging van een dienstverband en die de gevolgen van het beëindiging van het dienstverband tot voorwerp hebben.
  • De vaststellingen van de openingstijden en sluitingsdagen voor het publiek van de stedelijke diensten.
  • De vaststelling van de brugdagen voor het gemeentepersoneel.
  • De toewijzing van lokalen/huisvesting aan stedelijke diensten.

          Projecten aanleg, vernieuwing, onderhoud energienetten en riolering

  • De beslissing tot aanleg, de vernieuwing, de verwijdering en het onderhoud van nutsleidingen (water, gas, elektriciteit, kabel en riolering) of openbare verlichting op het openbaar domein of de aansluiting van stedelijke gebouwen en/of andere infrastructuur, eigendom van het stadsbestuur, op de distributienetwerken en waarbij de uitvoering gebeurt door een intergemeentelijk samenwerkingsverband, overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur, waarin het stadsbestuur als vennoot participeert  en een eventueel eigen aandeel het drempelbedrag niet overschrijdt.

          Verplichtingen in het kader van de regelgeving over privacy, gegevensbescherming en informatieveiligheid

  • De uitvoering van verplichtingen die voortvloeien uit regelgeving betreffende privacy en informatieveiligheid en voor zover deze uitvoering in de regelgeving niet uitdrukkelijk is toegewezen aan de gemeenteraad.

          Stedelijke onderwijsinstellingen

  • De vaststelling van het aanvullende statuut voor het onderwijzend personeel.
  • De vaststelling van reglementen die de arbeidsverhoudingen regelen en die voortvloeien uit decretale en wettelijke verplichtingen en voor zover de bevoegdheid niet uitdrukkelijk is toegewezen aan de gemeenteraad.
  • De uitvoering van verplichtingen in het kader van het welzijn op het werk, die voortvloeien uit decretale en wettelijke verplichtingen en voor zover de bevoegdheid niet uitdrukkelijk is toegewezen aan de gemeenteraad.
  • De vaststelling van facultatieve sluitingsdagen van de stedelijke onderwijsinstellingen.
  • De toewijzing van lokalen/huisvesting aan stedelijke onderwijsinstellingen.

          Naleving bijzondere verkoopvoorwaarden – onroerende goederen verkocht door het stadsbestuur 

  • De beslissing houdende de goedkeuring, de goedkeuring onder voorwaarden of weigering van een vervreemding, hetzij geheel , hetzij deels, de vestiging van erfdienstbaarheden, de inbreng in een rechtspersoon, de wederinkoop, … van onroerende goederen ,toebehorend aan één of meerdere natuurlijke personen of rechtspersonen en die werden verworven van het stadsbestuur en waarbij in de bijzondere verkoopvoorwaarden werd bepaald dat een instemming van het stadsbestuur vereist is bij een vervreemding, de vestiging van erfdienstbaarheden, de inbreng in een vennootschap,….;

           Aanvullende, al dan niet tijdelijk, reglementen over het wegverkeer 

  • Het vaststellen van reglementen op het wegverkeer in toepassing van de artikelen 4 §1 en 5 van het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer.

           Aanduiden van vertegenwoordigers 

  • Het aanduiden of voordragen van gemeentelijke vertegenwoordigers in externe adviesraden, overlegplatformen, commissies of rechtspersonen voor zover het een ambtelijke vertegenwoordiger betreft tenzij uitdrukkelijk wettelijk of decretaal wordt bepaald dat deze bevoegdheid toebehoort aan de gemeenteraad en dus niet in het toepassingsgebied van Deel 3 Titel 3 van het decreet over het lokaal bestuur vallen.
  • Het aanduiden of voordragen van gemeentelijke vertegenwoordigers in externe adviesraden, overlegplatformen, commissies of rechtspersonen voor zover het een niet-ambtelijke vertegenwoordiging betreft die krachtens een wettelijke, decretale, reglementaire of statutaire bepaling toekomt aan een welbepaalde mandataris; of uitdrukkelijk wettelijk of decretaal wordt bepaald dat deze bevoegdheid toebehoort aan de gemeenteraad; en dus niet in het toepassingsgebied van Deel 3 Titel 3 van het decreet over het lokaal bestuur vallen.

 9°         Noodplanning 

  • Het uitvoeren van verplichtingen in het kader van de federale, regionale en provinciale regelgeving in het kader van de noodplanning en voor zover deze uitvoering in de regelgeving niet uitdrukkelijk is toegewezen aan de burgemeester of de gemeenteraad

10°        Verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten met een looptijd van minder dan negen jaar

  • De vaststelling van de contractvoorwaarden over verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten.

11°        Thesaurieleningen

  • Het aangaan van thesaurieleningen en voor zover deze leningen reeds voorzien zijn in het  meerjarenplan.

Artikel 4

De volgende categorieën van verrichtingen van dagelijks bestuur worden overeenkomstig artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur vrijgesteld van visumverplichting:

  • Alle financiële verbintenissen waarbij het bedrag vermeld in artikel 92 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten niet wordt overschreden, uitgezonderd de aanstelling van statutair personeel, de aanstelling van contractueel personeel voor een onbepaalde duur of voor de periode van 12 maanden of meer en de toekenning van investeringssubsidies.
  • De projecten die uitgevoerd worden door een intergemeentelijk samenwerkingsverband, waarin het stadsbestuur participeert, in het kader van de beslissing tot aanleg, vernieuwing, verwijdering en het onderhoud van nutsleidingen (water, gas, elektriciteit, kabel en riolering) waarbij enkel een controle wordt gedaan -voor zover er een uitgaande netto-kasstroom ontstaat- in termen van beschikbaarheid van kredieten voor de betaling van de financiële verplichtingen ten aanzien van het intergemeentelijk samenwerkingsverband en die voortvloeien uit de uitvoering van de projecten. Het intergemeentelijk samenwerkingsverband wordt geacht de wet van 17 juni 2019 inzake overheidsopdrachten en haar uitvoeringsbesluiten na te leven.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen een aangelegenheid die haar bij reglement werd toevertrouwd niettemin voor te leggen aan de gemeenteraad.

Artikel 6

§1. Het besluit van de gemeenteraad van 13 mei 2019 houdende het reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting en dit overeenkomstig artikel 41 en artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur wordt met ingang vanaf heden opgeheven.

§2. Het onderhavig besluit treedt in werking vanaf heden.