Terug
Gepubliceerd op 11/02/2025

2025_RMW_00005 - Huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

Raad Maatschappelijk Welzijn
ma 10/02/2025 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Huishoudelijk reglement.

Samenstelling

Aanwezig

Jos Opdenakker, Voorzitter; Mathieu Schurgers, Raadslid; Lydia Peeters, Voorzitter; Jan Geuskens, Raadslid; Ingrid Erlingen, Raadslid; Sofie Vandeweerd, Raadslid; Chrétien Van De Beek, Raadslid; Koen Sleypen, Raadslid; Pieter Indemans, Raadslid; Magith Wahhabi, Raadslid; Noëlla Venken, Raadslid; Roberto Prata, Raadslid; Kelly Issaris, Raadslid; Theo Snijkers, Raadslid; Sara Vacca, Raadslid; Ronny Vankevelaer, Raadslid; Theo Leenders, Raadslid; Sven Hawinkel, Raadslid; Jackie Janssen, Raadslid; Sien Dreesen, Raadslid; Sandra Deckers, Raadslid; Aidan Reinquin, Raadslid; Lizette Derkoningen, Raadslid; Ben Vanden Abbeele, Raadslid; Danny Op 't Eijnde, Raadslid; Peter Kenzeler, Raadslid; Patrick Doumen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Julie Segnana, Raadslid

Secretaris

Patrick Doumen, Algemeen directeur

Voorzitter

Jos Opdenakker, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00005 - Huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

Aanwezig

Jos Opdenakker, Mathieu Schurgers, Lydia Peeters, Jan Geuskens, Ingrid Erlingen, Sofie Vandeweerd, Chrétien Van De Beek, Koen Sleypen, Pieter Indemans, Magith Wahhabi, Noëlla Venken, Roberto Prata, Kelly Issaris, Theo Snijkers, Sara Vacca, Ronny Vankevelaer, Theo Leenders, Sven Hawinkel, Jackie Janssen, Sien Dreesen, Sandra Deckers, Aidan Reinquin, Lizette Derkoningen, Ben Vanden Abbeele, Danny Op 't Eijnde, Peter Kenzeler, Patrick Doumen
Stemmen voor 22
Sofie Vandeweerd, Lizette Derkoningen, Pieter Indemans, Theo Snijkers, Ingrid Erlingen, Koen Sleypen, Mathieu Schurgers, Kelly Issaris, Lydia Peeters, Magith Wahhabi, Ronny Vankevelaer, Roberto Prata, Jan Geuskens, Theo Leenders, Sara Vacca, Noëlla Venken, Chrétien Van De Beek, Sven Hawinkel, Aidan Reinquin, Sien Dreesen, Peter Kenzeler, Jos Opdenakker
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Sandra Deckers, Jackie Janssen, Ben Vanden Abbeele, Danny Op 't Eijnde
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_RMW_00005 - Huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring 2025_RMW_00005 - Huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

Motivering

Juridische context

  • De organieke wet betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn van 8 juli 1976.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
  • Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 38 en artikel 74 bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bij aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen over de werking van de raad voor maatschappelijk welzijn.
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid de bepalingen betreffende actieve en passieve openbaarheid.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris.
  • Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 november 2021 houdende de vaststelling van een gewijzigd huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
  • Het besluit van de gemeenteraad van heden houdende de vaststelling van een nieuw huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad.

Feitelijke context

  • Artikel 38 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat de gemeenteraad bij aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aanneemt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen en waarin minstens de volgende bepalingen worden opgenomen:
    • 1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
    • 2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
    • 3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
    • 4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
    • 5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
    • 6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
    • 7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
    • 8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
    • 9° ...
       10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
    • 11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
    • 12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
    • 13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt
  • De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment aanpassen.
  • Het artikel 38 van het DLB is volgens het artikel 74 van het DLB van overeenkomstige toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn (OCMW-raad) met uitzondering van 7° (samenstelling en werking van commissies) aangezien de raad voor maatschappelijk welzijn geen raadscommissies kent.
  • Het huidig huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn werd respectievelijk goedgekeurd in de gemeenteraad en in de raad voor maatschappelijk welzijn op 8 november 2021.
  • Voor de nieuwe beleidsperiode werd opnieuw een model ter beschikking gesteld door VVSG.
  • In het huidige huishoudelijk reglement  is een luik aangaande verzoekschriften opgenomen.  Er is echter geen decretale basis meer om dit op te nemen in het huishoudelijk reglement.
  • Het lijkt daarnaast aangewezen in het huishoudelijk reglement te voorzien een mailbox en tablet ter beschikking te stellen aan de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst zoals ook het geval is voor leden van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. 
  • Er wordt voorgesteld om  voorliggend ontwerp van huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn vast te stellen.  

Besluit

De raad maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt hiernavolgend huishoudelijk reglement vast:

Artikel 1

BIJEENROEPING


§ 1. De raad voor maatschappelijk welzijn vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. (art. 18 DLB, volgens art. 74 DLB)

§ 2. De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot bijeenroeping van de raad voor maatschappelijk welzijn en stelt de agenda van de vergadering op.

De voorzitter kan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bijeenroepen door een gezamenlijke oproeping met als bedoeling de vergaderingen aansluitend te laten doorgaan. Hierbij stelt de voorzitter voor gemeente en OCMW duidelijk onderscheiden agenda’s op. (art. 19 en 20 DLB, volgens art. 74 DLB)

§ 3. De oproeping wordt verzonden via een digitale vergaderapplicatie. De dossiers die betrekking hebben op de agenda worden ter beschikking gesteld op de wijze voorzien in art. 9, §1 van dit reglement.

§ 4. De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn moet de raad voor maatschappelijk welzijn bijeenroepen op verzoek van: 

  1. een derde van de zittinghebbende leden;
  2. een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige raad voor maatschappelijk welzijn nog geen bijeenroeping is gebeurd. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus;
  3. het vast bureau.

In hun schriftelijke aanvraag aan de algemeen directeur moeten de aanvragers de agenda vermelden, met voor elk punt een toegelicht voorstel van beslissing, en de datum en het uur van de beoogde vergadering. De algemeen directeur bezorgt vervolgens de voorstellen aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Deze aanvraag moet ingediend worden, zodanig dat de voorzitter de oproepingstermijnen bepaald in art. 2 van dit reglement, kan nakomen.

De voorzitter roept de vergadering bijeen op de voorgestelde datum en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. (art. 19 volgens art.74 DLB)

 Artikel 2

§ 1. De oproeping (of gezamenlijke oproeping) wordt tenminste acht dagen vóór de dag van de vergadering bezorgd aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. (art. 20 volgens art. 74 DLB)

In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingsperiode worden afgeweken.

Een gezamenlijke oproeping in spoedeisende gevallen kan enkel als er zowel voor de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn spoedeisende punten zijn. (art. 19, 20 volgens art. 74 DLB)

§ 2. De oproeping vermeldt in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en bevat een toegelicht voorstel van beslissing bij elk agendapunt. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn.

Een gezamenlijke oproeping bevat duidelijk onderscheiden agenda’s voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. (art. 20 volgens art. 74 DLB)

§ 3. De raad voor maatschappelijk welzijn vergadert in de regel fysiek. In uitzonderlijke situaties kan gekozen worden voor een digitale vergadering. Het komt de burgemeester, in overleg met de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, toe te bepalen of het in voorkomend geval gaat om een uitzonderlijke situatie. Voorbeelden van een uitzonderlijke situatie zijn (niet-limitatief): extreme weersomstandigheden of natuurrampen, gezondheidsrisico's (cfr. pandemie), veiligheidsrisico's, ...

De bevolking kan het openbaar gedeelte van de vergadering in dat geval op afstand via een audiovisuele liveverbinding volgen.

 Artikel 3

§ 1. De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn via een digitale vergaderapplicatie. Noch een lid van het vast bureau, noch het vast bureau als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken. (art. 21 volgens art. 74 DLB)

§ 2. De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn onmiddellijk mee aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen. (art. 21 volgens art. 74 DLB)

Artikel 4
OPENBARE OF BESLOTEN VERGADERING


§ 1. De vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn in principe openbaar. (art. 28, §1 DLB, volgens art. 74 DLB)

§ 2. De vergadering is niet openbaar als:

  1. het om aangelegenheden gaat die de persoonlijke levenssfeer raken. Zodra een dergelijk punt aan de orde is, beveelt de voorzitter de behandeling in besloten vergadering;
  2. de raad voor maatschappelijk welzijn met twee derde van de aanwezige leden en op gemotiveerde wijze beslist tot behandeling in besloten vergadering, in het belang van de openbare orde of op grond van ernstige bezwaren tegen de openbaarheid.

(art. 28, §1 volgens art. 74 DLB)

De vergaderingen over de beleidsrapporten (= het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening) zijn in elk geval openbaar. (art. 249 DLB)

Artikel 5

De besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na de openbare vergadering, uitgezonderd in tuchtzaken.

Bij een gezamenlijke oproeping opent de voorzitter eerst de openbare zitting van de gemeenteraad, waarbij hij de vergadering van de gemeenteraad schorst nadat de agenda van het openbare deel afgewerkt is. Tijdens deze schorsing van de gemeenteraad opent de voorzitter de raad voor maatschappelijk welzijn waarna de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn volledig afgewerkt wordt. Na het sluiten van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn, opent de voorzitter het besloten deel van de gemeenteraad.

Als tijdens de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn blijkt dat de behandeling van een punt in besloten zitting moet worden voortgezet, kan de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn, enkel met dit doel, worden onderbroken.

Als tijdens de besloten vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn blijkt dat de behandeling van een punt in openbare zitting moet gebeuren, dan wordt dat punt opgenomen op de agenda van de eerstvolgende raad voor maatschappelijk welzijn. In geval van dringende noodzakelijkheid van het punt, of in geval van de eedaflegging van een personeelslid kan de besloten zitting, enkel met dat doel, worden onderbroken. (art. 28, §2 volgens art. 74 DLB)

Artikel 6

De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, alsmede alle andere personen die krachtens de wet of het decreet de besloten vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn bijwonen, zijn tot geheimhouding verplicht. (art. 29, §4 volgens art. 74 DLB)

Artikel 7
INFORMATIE VOOR RAADSLEDEN EN PUBLIEK


Plaats, dag en uur van de raad voor maatschappelijk welzijn en de agenda worden openbaar bekend gemaakt door publicatie op de webstek van de gemeente. Dit gebeurt uiterlijk acht dagen voor de vergadering.

Indien raadsleden punten aan de agenda toevoegen, wordt de aangepaste agenda binnen de 24 uur nadat hij is vastgesteld, op dezelfde wijze bekendgemaakt.

In spoedeisende gevallen wordt de agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, en uiterlijk vóór de aanvang van de vergadering, op dezelfde wijze bekendgemaakt. (art. 22, volgens art. 74 DLB)

 Artikel 8

De beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn worden door de voorzitter van het vast bureau bekendgemaakt op de webstek van de gemeente zoals bepaald in art. 285 tot 287 van het decreet over het lokaal bestuur.

 Artikel 9

§1. Voor elk agendapunt worden de dossiers, in het bijzonder de verklarende nota's, de feitelijke gegevens, de eventueel verleende adviezen en de ontwerpen van beslissing betreffende de op de agenda ingeschreven zaken, vanaf de verzending van de oproeping, ter beschikking gehouden van de raadsleden via een digitale vergaderapplicatie.

§2. Elk ontwerp van meerjarenplan, aanpassingen van het meerjarenplan en jaarrekening, worden op zijn minst veertien dagen vóór de vergadering waarop het ontwerp besproken wordt aan ieder lid van de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd.

Vanaf het ogenblik dat het ontwerp van het beleidsrapport bezorgd is aan de raadsleden, wordt aan hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking gesteld. Deze stukken worden op dezelfde wijze bezorgd aan de raadsleden zoals de oproeping in art. 1, §3 van dit reglement. (art. 249 DLB)

§ 3. Aan de raadsleden moet, op hun verzoek, door de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden technische toelichting worden verstrekt over de stukken in de dossiers voor de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Onder technische toelichting wordt verstaan het verstrekken van inlichtingen ter verduidelijking van de feitelijke gegevens die in de dossiers voorkomen en van het verloop van de procedure.

De raadsleden dienen hun verzoek in via een digitale vergaderapplicatie.

Op een schriftelijke vraag wordt schriftelijk geantwoord tenzij het raadslid een mondelinge toelichting wenst. De mondelinge toelichting gebeurt tijdens de kantooruren tenzij anders wordt overeengekomen. (art. 20, volgens art. 74 DLB)

 Artikel 10

§1. De leden van raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht van inzage in alle dossiers, stukken en akten, ongeacht de drager, die het bestuur van het OCMW betreffen. (art. 75 DLB)

§2. De notulen van het vast bureau worden, uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het vast bureau volgend op deze waarop de notulen werden goedgekeurd, verstuurd aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit gebeurt via een digitale vergaderapplicatie. (art. 83 DLB)

§ 3. De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en die bestemd is voor de raad voor maatschappelijk welzijn, wordt meegedeeld aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

§ 4. Alle andere documenten en dossiers dan die in art. 9 en art. 10, § 2 tot § 4, die betrekking hebben op het bestuur van het OCMW, kunnen door de raadsleden ter plaatse geraadpleegd worden.

Het vast bureau zal de dagen en uren bepalen waarop de raadsleden deze andere documenten kunnen raadplegen.

Om het vast bureau in de mogelijkheid te stellen te onderzoeken of de gevraagde stukken of akten betrekking hebben op het bestuur van het OCMW, delen de raadsleden aan het vast bureau schriftelijk mee welke documenten zij wensen te raadplegen.

Aan de raadsleden wordt uiterlijk binnen acht werkdagen na de ontvangst van de aanvraag meegedeeld waar en wanneer de stukken kunnen worden ingezien.

Het raadslid, dat de in deze § bedoelde stukken niet is komen raadplegen tijdens de week volgend op het tijdstip waarop hem is meegedeeld dat ze ter inzage liggen, wordt geacht af te zien van inzage.

§ 5. De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen, behalve voor de dossiers die betrekking hebben op de persoonlijke levenssfeer van cliënten van het OCMW of hun onderhoudsplichtigen, een afschrift verkrijgen van die dossiers, stukken en akten. De vergoeding die eventueel wordt gevraagd voor het afschrift, mag in geen geval meer bedragen dan de kostprijs.

De raadsleden doen hun aanvraag tot het verstrekken van een afschrift via een digitale vergaderapplicatie. (art. 75 DLB)

§ 6. De raadsleden raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht de instellingen van het OCMW en diensten die het OCMW opricht en beheert te bezoeken.

Om het vast bureau in de mogelijkheid te stellen het bezoekrecht praktisch te organiseren, delen de raadsleden minstens acht werkdagen vooraf schriftelijk mee welke instelling zij willen bezoeken en op welke dag en welk uur, en dit via een digitale vergaderapplicatie.

Tijdens het bezoek van een inrichting van het OCMW mogen de raadsleden zich niet mengen in de werking. De raadsleden zijn op bezoek en gedragen zich als een bezoeker. (art. 29, §2, en §3, volgens art. 74 DLB)

 Artikel 11

De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.

Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.

Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden van het OCMW, die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan.

Alle vragen, die geen betrekking hebben op de agenda vermelde punten, moeten schriftelijk worden gesteld en uiterlijk vijf dagen voor de vergadering worden ingediend via een digitale vergaderapplicatie. Zij moeten vergezeld zijn van een verklarende nota en kunnen gestaafd zijn met elk document dat de raad kan voorlichten. De op die wijze gestelde vragen en het antwoord geven geen aanleiding tot enige bespreking.

Mededelingen van het vast bureau die een loutere kennisgeving aan de raad inhouden, worden op het einde van de openbare zitting gedaan. Hierover kan geen debat worden gevoerd. (art. 31, volgens art.. 74  DLB)

 Artikel 12
QUORUM

De namen van de aanwezige raadsleden worden vermeld in de notulen 

 Artikel 13

§ 1. De raad voor maatschappelijk welzijn kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zittinghebbende leden van de raad voor maatschappelijk welzijn aanwezig is.

Indien een kwartier na het vastgestelde uur niet voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, stelt de voorzitter vast dat de vergadering niet kan doorgaan. (art. 26, volgens art. 74 DLB)

§ 2. De raad voor maatschappelijk welzijn kan echter, als hij eenmaal bijeengeroepen is zonder dat het vereiste aantal leden aanwezig is, na een tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, op geldige wijze beraadslagen en beslissen over de onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.

In de oproep wordt vermeld dat het om een tweede oproeping gaat. In de tweede oproeping worden de bepalingen van artikel 26 van het decreet over het lokaal bestuur overgenomen. (art. 26, volgens art. 74 DLB)

 Artikel 14
WIJZE VAN VERGADEREN


§1. De voorzitter zit de vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn voor, en opent en sluit de vergaderingen.

Op de voor de vergadering vastgestelde dag en uur en zodra voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, verklaart de voorzitter de vergadering voor geopend. (art. 24, volgens art. 74 DLB)

§ 2. Het laten deelnemen van derde personen aan de vergadering is slechts toegelaten in de gevallen voorzien in het DLB.  Buiten deze gevallen kunnen derden bij de behandeling van een bepaald agendapunt slechts toegelaten worden met het oog op het verstrekken van informatie, toelichtingen en/of technische adviezen inzake materies, waarin zij uit hoofde van hun vorming, kwalificatie en/of beroepservaring als deskundig worden erkend. Bovendien dienen zij door de voorzitter uitgenodigd te worden. Zij kunnen in geen geval deelnemen aan de besluitvorming.

 Artikel 15

§1. De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn geeft kennis van de tot de raad gerichte verzoeken en doet alle mededelingen die de raad aanbelangen.

De raad voor maatschappelijk welzijn vat daarna de behandeling aan van de punten die vermeld staan op de agenda, in de daardoor bepaalde volgorde, tenzij de raad er anders over beslist.

§ 2. Een punt dat niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen.

Tot spoedbehandeling kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld. (art. 23, volgens art. 74 DLB)

 Artikel 16

§ 1. Nadat het agendapunt werd toegelicht, vraagt de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn welk lid aan het woord wenst te komen over het voorstel.

De voorzitter verleent het woord naar de volgorde van de aanvragen en, ingeval van gelijktijdige aanvraag, naar de rangorde van de raadsleden.

§ 2. Indien de raad voor maatschappelijk welzijn deskundigen wenst te horen, bepaalt de voorzitter van de raad wanneer ze aan het woord komen.

Enkel de voorzitter kan aan de algemeen directeur vragen om toelichtingen te geven.

 Artikel 17

Het woord kan door de voorzitter niet geweigerd worden voor een rechtzetting van beweerde feiten.

In de volgende gevallen en volgorde wordt het woord verleend bij voorrang op de hoofdvraag, waarvan de bespreking aldus wordt geschorst :
  1. om te vragen dat men niet zal besluiten;
  2. om de verdaging te vragen;
  3. om voor te stellen dat een ander dan het in bespreking zijnde probleem bij voorrang zou behandeld worden;
  4. om te eisen dat het voorwerp van de beslissing concreet zou omschreven worden;
  5. om naar het reglement te verwijzen.
 Artikel 18

De amendementen worden vóór de hoofdvraag en de subamendementen vóór de amendementen ter stemming gelegd.

 Artikel 19

Niemand mag onderbroken worden wanneer hij spreekt, behalve voor een verwijzing naar het reglement of voor een terugroeping tot de orde.

Als een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, aan wie het woord werd verleend, afdwaalt van het onderwerp, kan alleen de voorzitter hem tot de behandeling van het onderwerp terugbrengen. Indien na een eerste verwittiging het lid verder van het onderwerp blijft afdwalen, kan hem het woord door de voorzitter ontnomen worden. Elk lid, dat in weerwil van de beslissing van de voorzitter, tracht aan het woord te blijven, wordt geacht de orde te verstoren.

Dit geldt eveneens voor hen, die het woord nemen zonder het te hebben gevraagd en bekomen, en die aan het woord blijven in weerwil van het bevel van de voorzitter.

Elk scheldwoord, elke beledigende uitdrukking en elke persoonlijke aantijging worden geacht de orde te verstoren.

 Artikel 20

§1. De voorzitter is belast met de handhaving van de orde in de raadsvergadering.

Van de handelingen die hij in dit verband stelt, wordt melding gemaakt in de notulen.

Elk raadslid dat de orde verstoort, wordt door de voorzitter tot de orde teruggeroepen. Elk lid dat tot de orde werd teruggeroepen, mag zich verantwoorden, waarna de voorzitter beslist of de terugroeping tot de orde gehandhaafd of ingetrokken wordt. (art. 25, volgens art. 74 DLB)

§ 2. De voorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt, uit de zaal of uit de digitale vergadering doen verwijderen.

De voorzitter kan bovendien een proces-verbaal opmaken tegen die persoon en dat proces-verbaal bezorgen aan het openbaar ministerie met het oog op de eventuele vervolging van de betrokkene. (art. 25, volgens art. 74 DLB)

Artikel 21

Geen enkel raadslid mag meer dan tweemaal het woord nemen over hetzelfde onderwerp, tenzij de voorzitter er anders over beslist.

 Artikel 22

Wanneer de vergadering rumoerig wordt, zodat het normale verloop van de bespreking in het gedrang wordt gebracht, kondigt de voorzitter aan dat hij, bij voortzetting van het rumoer, de vergadering zal schorsen of sluiten.

Indien de wanorde toch aanhoudt, schorst of sluit hij de vergadering. De leden van de raad moeten dan onmiddellijk de zaal of de digitale vergadering verlaten.

Van deze schorsing of sluiting wordt melding gemaakt in de notulen.

Artikel 23

Nadat de leden voldoende aan het woord zijn geweest en indien hij oordeelt dat het agendapunt voldoende werd besproken, sluit de voorzitter de bespreking.

 Artikel 24
WIJZE VAN STEMMEN


§ 1. Voor elke stemming in de raad voor maatschappelijk welzijn omschrijft de voorzitter het voorwerp van de bespreking waarover de vergadering zich moet uitspreken.

§ 2. De beslissingen worden bij volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen genomen. De volstrekte meerderheid is gelijk aan meer dan de helft van de stemmen, onthoudingen, blanco en ongeldige stemmen niet meegerekend. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen. (art. 33, volgens art. 74  DLB)

Artikel 25

§1. De raad voor maatschappelijk welzijn stemt over het eigen deel van elk beleidsrapport. (art. 249, §3 DLB)

§ 2. De raad voor maatschappelijk welzijn stemt telkens over het geheel van het eigen deel van het beleidsrapport.

In afwijking daarvan kan elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst in het raad voor maatschappelijk welzijn van het beleidsrapport. In dat geval mag de raad voor maatschappelijk welzijn pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming.

Als deze afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn. Als de gemeenteraad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt de gemeenteraad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering. (art. 249, §4 DLB)

 Artikel 26

§ 1. De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen niet geheim, behalve in de gevallen bedoeld in § 4. (art. 34, volgens art. 74 DLB)

§ 2. Er zijn drie mogelijke werkwijzen van stemmen:

  1. de stemming bij handopsteking;
  2. de mondelinge stemming; 
  3. de geheime stemming.

§ 3. De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen bij handopsteking behalve

  • als een derde van de aanwezige leden de mondelinge stemming vraagt (art. 34, volgens art. 74  DLB)
  • als de vergadering op digitale wijze plaatsvindt, waarbij mondeling gestemd wordt.

§ 4. Over de volgende aangelegenheden wordt geheim gestemd:

  1. de vervallenverklaring van het mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en van lid van het vast bureau;
  2. het aanwijzen van de leden en het beëindigen van deze aanwijzing van de bestuursorganen van het OCMW en van de vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen;
  3. individuele personeelszaken.

(art. 34, volgens art. 74 DLB)

Artikel 27

De stemming bij handopsteking geschiedt als volgt. Nadat de voorzitter het voorwerp van de stemming heeft omschreven zoals bepaald in art. 24, § 1 van dit reglement, vraagt hij achtereenvolgens welke leden van de raad voor maatschappelijk welzijn ‘ja’ stemmen, welke ‘neen’ stemmen en welke zich onthouden.

Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn kan slechts éénmaal zijn hand opsteken om zijn keuze duidelijk te maken.

 Artikel 28

§ 1. De mondelinge stemming geschiedt door, elk raadslid ‘ja’, ‘neen’ of ‘onthouding’ te laten uitspreken. Zij doen dat (met uitzondering van de voorzitter) in volgorde van de rangorde.

§2. De voorzitter stemt als laatste, behalve bij geheime stemming.

Wanneer er na de stem van de voorzitter evenveel stemmen voor als tegen het voorstel zijn, dan is er staking van stemmen en is het voorstel verworpen. (art. 33 en 34, volgens art. 74 DLB)

 Artikel 29

Voor een geheime stemming worden vooraf gemaakte stembriefjes gebruikt en wordt eenvormig schrijfgerief ter beschikking gesteld.

De raadsleden stemmen ‘ja’, ‘neen’ of onthouden zich. De onthouding gebeurt door het afgeven van een blanco stembriefje.

Voor de stemming en de stemopneming is het bureau samengesteld uit de voorzitter en de jongste twee raadsleden. Ieder raadslid is gemachtigd de regelmatigheid van de stemopnemingen na te gaan. 

 Artikel 30

Vooraleer tot de stemopneming over te gaan, wordt het aantal stembriefjes geteld. Stemt dit aantal niet overeen met het aantal raadsleden, die aan de stemming hebben deelgenomen, dan worden de stembriefjes vernietigd en wordt elk raadslid uitgenodigd opnieuw te stemmen.

 Artikel 31

Voor elke benoeming tot ambten, elke contractuele aanstelling, elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten wordt tot een afzonderlijke stemming overgegaan. Als bij de benoeming, de contractuele aanstelling, de verkiezing of de voordracht van kandidaten de vereiste meerderheid niet wordt verkregen bij de eerste stemming, wordt opnieuw gestemd over de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald.

Als bij de eerste stemming sommige kandidaten een gelijk aantal stemmen behaald hebben, dan wordt de jongste kandidaat tot de herstemming toegelaten. Personen worden benoemd, aangesteld, verkozen of voorgedragen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen heeft de jongste kandidaat de voorkeur. (art. 35, volgens art. 74  DLB)

 Artikel 32
NOTULEN, ZITTINGSVERSLAG EN ONDERTEKENING


§1. De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de raad voor maatschappelijk welzijn geen beslissing heeft genomen.

Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield. (art. 278, §1 DLB)

§ 2. De zittingsverslagen van de vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn worden vervangen door een audio- opname. (art. 278, §1 DLB)

§ 3. Als de raad voor maatschappelijk welzijn een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld. (art. 278, §1 DLB)

 Artikel 33

§ 1. De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur. (art. 32, volgens art. 74  DLB)

§ 2. De notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering ter beschikking via een digitale vergaderapplicatie. (art. 32, volgens art. 74 DLB)

§ 3. Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering. (art. 32, volgens art. 74 DLB)

§ 4. Zo dikwijls de raad voor maatschappelijk welzijn het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend. (art. 32, volgens art. 74 DLB)

 Artikel 34

§ 1. De reglementen, beslissingen, akten, brieven en alle andere stukken worden ondertekend zoals bepaald in artikel 279 tot 283 van het decreet over het lokaal bestuur.

§ 2. De stukken, die niet vermeld worden in artikel 279, §1 tot §5 van het decreet over het lokaal bestuur, worden ondertekend door de voorzitter van het vast bureau en medeondertekend door de algemeen directeur. Zij kunnen deze bevoegdheid overdragen conform artikel 280 en artikel 283 van het decreet over het lokaal bestuur.

(art. 279, § 6 DLB)

 Artikel 35
VERGOEDINGEN LEDEN


§1 Aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, met uitzondering van de voorzitter en de leden van het vast bureau, wordt presentiegeld verleend voor volgende vergaderingen waarop zij aanwezig zijn:

  1. de vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn die niet aansluiten op een vergadering van de gemeenteraad (tenzij het gaat om een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn dat geen lid is van de gemeenteraad omwille van de geslachtsvoorwaarde. Dat lid krijgt ook een presentiegeld wanneer de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn aansluit op die van de gemeenteraad);
  2. de vergadering waarvoor men in principe recht op presentiegeld heeft, maar waarvoor het aanwezigheidsquorum niet werd bereikt;
  3. de vergaderingen die slechts gedeeltelijk werden bijgewoond; 
  4. de vergaderingen die werden hervat op een andere dag.

(art. 73 DLB en art. 15, lid 2 van het Besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris)

§ 2. Het presentiegeld bedraagt 260 euro voor de vergaderingen vermeld in §1.

§ 3. Aan alle leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt een tablet ter beschikking gesteld. Dat toestel wordt gebruikt voor het werk in het OCMW. 

Het toestel is voorzien van de software die nodig is om de taken die horen bij het lidmaatschap van het bijzonder comité goed te kunnen uitoefenen, en dat binnen een beveiligde omgeving.

Elk lid van het comité krijgt een mailbox en e-mailadres van de gemeente. Comitéleden gebruiken enkel dit e-mailadres voor e-mails die te maken hebben met het lidmaatschap van het bijzonder comité en gebruiken het e-mailadres ook enkel daarvoor. 

Wanneer het mandaat ten einde komt, hebben de comitéleden 7 dagen tijd om het toestel terug te bezorgen en eventuele private berichten, die toch in de mailbox terechtgekomen zouden zijn, te wissen. 

 Artikel 36

Het OCMW sluit een verzekering af om de burgerlijke aansprakelijkheid, met inbegrip van de rechtsbijstand, te dekken die bij de normale uitoefening van hun mandaat persoonlijk ten laste komt van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Het OCMW sluit daarnaast ook een verzekering af voor ongevallen die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst overkomen in het kader van de normale uitoefening van hun ambt.

(art. 17, §5 DLB, volgens art. 73 DLB en art. 107 DLB en Hoofdstuk 9 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris)

 Artikel 37
SLOTBEPALINGEN


Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 november 2021 houdende de beslissing inzake vaststelling van een  huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn wordt opgeheven.

Het onderhavig reglement treedt in werking vanaf heden.


Artikel 2

De leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst worden in kennis gesteld van dit besluit.