Het lokaal bestuur Dilsen-Stokkem heeft een aanpak ontwikkeld om de diensten gestructureerd te laten samenwerken om de meerjarenplanning periodiek actueel te houden. Dat laat toe om de meerjarenplanning als actief werkinstrument te gebruiken om geldstromen op een actieve wijze in te plannen en af te stemmen. De samenwerking wordt telkens geïnitieerd vanuit de financiële dienst. Deze stelt hierbij de vraag aan alle diensten om eventuele wijzigingen/verschuivingen aan het meerjarenplan met motivering door te geven. Ze exporteert hiervoor alle budgetposten met bijhorende financiële gegevens uit de financiële software. Nadien is de financiële dienst in staat een globaal overzicht te consolideren van alle opmerkingen en verschuivingen. Tenslotte wordt het geactualiseerd meerjarenplan op politiek niveau besproken. Op deze wijze creëert het lokaal bestuur een periodieke open dialoogstructuur tussen de financiële dienst, andere diensten en het politiek niveau.
Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van dit stappenplan?
We stellen met een aanpassing van het meerjarenplan de beginkredieten voor 2025 nog in 2024 vast vóór de installatie van de nieuwe raad.
Procedure aanpassen en vaststellen meerjarenplan:
Het college van burgemeester en schepenen hecht goedkeuring aan de procedure aanpassen en vaststellen meerjarenplan.