Terug
Gepubliceerd op 09/08/2024

2024_CBS_01441 - Tijdelijke verkeersmaatregelen n.a.v. de Kennedymars Maasland - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 09/08/2024 - 10:30 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vandeweerd, burgemeester; Koen Sleypen, schepen; Theo Snijkers, schepen; Roberto Prata, schepen; Kelly Issaris, schepen; Pieter Indemans, schepen; Ingrid Erlingen, schepen; Patrick Doumen, algemeen directeur

Secretaris

Patrick Doumen, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Vandeweerd, burgemeester
2024_CBS_01441 - Tijdelijke verkeersmaatregelen n.a.v. de Kennedymars Maasland - Goedkeuring 2024_CBS_01441 - Tijdelijke verkeersmaatregelen n.a.v. de Kennedymars Maasland - Goedkeuring

Motivering

Juridische context

  • De bepalingen opgenomen in de Gemeentewet, inzonderheid artikel 57, artikel 186 en artikel 187.
  • De bepalingen opgenomen in de Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid artikel 119, 130 en 130bis en artikel 135.
  • Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 56.
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en inzonderheid de bepalingen betreffende de actieve en passieve openbaarheid.
  • De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, de uitvoeringsbesluiten en de later aangebrachte wijzigingen.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 9 november 2020 houdende de vaststelling van het politiereglement op openbare vergaderingen en bijeenkomsten.
  • De aanvraag van Gerry Hurkens in naam van Rotary Maasland-Lanklaar voor de organisatie van een Kennedymars.
  • Feitelijke context

  • Rotary Maasland-Lanklaar organiseert op 7 september 2024 een Kennedymars door het Maasland met vertrek en aankomst in Lanklaar.
  • Het wordt wenselijk geacht de nodige maatregelen te nemen ten einde de openbare rust en orde en een vlot verkeer op de openbare wegen, plaatsen en pleinen te garanderen, rekening houdend met de verwachte volkstoeloop.
  • Om alles veilig te laten verlopen, lijkt het noodzakelijk om hiervoor een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen en parkeerverbod in te stellen op een aantal locaties in Dilsen-Stokkem.
  • Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van en hecht zijn goedkeuring aan de volgende aanvraag voor de organisatie van de Kennedymars Maasland.

    Omschrijving activiteit:
    Kennedymars Maasland
    Naam organisatie / vereniging / club:
    Rotary Maasland-Lanklaar
    Naam aanvrager:
    Gerry Hurkens
    Datum (van - tot):
    7 september t.e.m. 8 september 2024
    Uur (van - tot):
    van 5.30 uur (op 7 september 2024) tot en met 02.00 uur (op 8 september 2024)

    Artikel 2

    Het college van burgemeester en schepenen hecht goedkeuring aan de volgende tijdelijke verkeersmaatregelen met bijhorend signalisatieplan.

    Verkeersmaatregelen
    Datum van de maatregelen:7 september 2024 t.e.m. 8 september 2024
    Duur van de maatregelen:van 05.00 uur (op 7 september 2024) tot en met 03.00 uur (op 8 september 2024)
    Omschrijving van de maatregelen:
    Pagina 1 - Signalisatieplan 2024_04
    1. Kruispunt Oude Baan x Oude Baan:
    d.m.v. 2 nadars + knipperlichten + reflectoren + 1 bord C3 + 1 onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'
    2. Kruispunt Oude Baan x Groenstraat
    d.m.v. 4 nadars + knipperlichten + reflectoren + 1 bord C3
    3. Kruispunt Oude Baan x Nieuwstraat
    d.m.v. 8 nadars + knipperlichten + reflectoren + 1 bord C3
    4. Kruispunt Oude Baan x G. Simenonlaan
    d.m.v. 8 nadars + knipperlichten + reflectoren + 1 bord C3
    5. Kruispunt Groenstraat x Bresilstraat
    Bord F19 + onderbord afplakken (tweerichtingsverkeer toegestaan)
    6. Kruispunt G. Simenonlaan x Bresilstraat
    Borden C1 + onderborden afplakken (tweerichtingsverkeer toegestaan)
    Pagina 2 - Signalisatieplan 2024_04
    1. Pannenhuisstraat voorbij de Bautshoefstraat:
    d.m.v. 1 bord 'opgelet overstekende wandelaars' - (op +/- 200 m van het kruispunt)
    2. Pannenhuisstraat voor de Bautshoefstraat:
    d.m.v. 1 bord 'opgelet overstekende wandelaars' - (op +/- 200 m van het kruispunt)
    Pagina 3 - Signalisatieplan 2024_04
    1. Pannenhuisstraat net na de Dijkweg:
    d.m.v. 1 nadar in de berm + knipperlichten + reflectoren + 1 bord 'opgelet overstekende wandelaars' + 1 bord C43 met 50 km/u (net na kruispunt met Dijkweg)
    2. Pannenhuuisstraat / Wuytershoefstraat:
    d.m.v. 1 nadar in de berm + knipperlichten + reflectoren + 1 bord 'opgelet overstekende wandelaars' + 1 bord C43 met 30 km/u (net na Kruispunt met Wuytershoefstraat)
    3. Pannenhuisstraat / Driepaalhoeveweg:
    d.m.v. 1 nadar in de berm + knipperlichten + reflectoren + 1 bord 'opgelet overstekende wandelaars' + 1 bord C43 met 30 km/u (op 100 à 150 m van het kruispunt Driepaalhoeveweg)
    4. Pannenhuisstraat / Scherpenbergstraat:
    d.m.v. 1 nadar in de berm + knipperlichten + reflectoren + 1 bord 'opgelet overstekende wandelaars' + 1 bord C43 met 50 km/u (net na het kruispunt met de Scherpenbergstraat)
    Pagina 4 - Signalisatieplan 2024_04
    1. Vilvertstraat:
    d.m.v. 1 nadar in de berm + knipperlichten + reflectoren + 1 bord 'opgelet overstekende wandelaars' + 1 bord C43 met 50 km/u
    2. Vilvertstraat:
    d.m.v. 1 nadar in de berm + knipperlichten + reflectoren + 1 bord 'opgelet overstekende wandelaars + 1 bord C43 met 30 km/u
    3. Bekaertlaan:
    d.m.v. 1 nadar in de berm + knipperlichten + reflectoren + 1 bord 'opgelet overstekende wandelaars' + 1 bord C43 met 30 km/u
    4. Bekaertlaan:
    d.m.v. 1 nadar in de berm + knipperlichten + reflectoren + 1 bord 'opgelet overstekende wandelaars' + 1 bord C43 met 50 km/u
    Pagina 5 - Signalisatieplan 2024_04
    Er wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd voor het verkeer komende van de Boslaan richting richting Vilvertstraat.
    De rood gearceerde lijn geeft het stuk aan waar men aan de oostkant van de weg schuin mag parkeren.
    1. Nijverheidslaan
    d.m.v. 1 nadar + knipperlichten + reflectoren + 1 bord F19 + 1 bord E9b
    2. Nijverheidslaan:
    d.m.v. 1 bord C31 a
    d.m.v. 1 nadar + knipperlichten + reflectoren + 1 bord F19 + 1 bord E9b
    3. Nijverheidslaan / Bekaertlaan:
    d.m.v. 2 borden C1 (aan beide kanten van de weg)
    4. Nijverheidslaan / Vilvertstraat:
    d.m.v. 2 borden C1 (aan beide kanten van de weg)
    Pagina 6 - Signalisatieplan 2024_04
    - Eénrichtingsverkeer voor de Hermeslaan + auto's parkeren op de weg toegelaten op de Hermeslaan (aan de rechterzijde van de weg d.m.v. schuin parkeren.
    - Eénrichtingsverkeer voor de Mercuriuslaan (zone tussen de Hermeslaan) + auto's parkeren op de weg toegelaten op de Mercuriuslaan (aan de rechterzijde van de weg d.m.v.
    schuin parkeren).
    1. Kruising Mercuriuslaan / Hermeslaan:
    d.m.v. 2 nadars + knipperlichten + reflectoren + 1 bord F19 (éénrichtingsverkeer voor de Hermeslaan) + 1 bord E9b (parking voor auto's voor de Hermeslaan) + 1 bord C1 (verboden richting voor de Mercuriuslaan)
    2. Kruising Mercuriuslaan / Hermeslaan:
    d.m.v. 2 nadars + knipperlichten + reflectoren + 1 bord F19 (éénrichtingsverkeer voor de Mercuriuslaan) + 1 bord E9b (parking voor auto's voor de Mercuriuslaan) + 1 bord C1 (verboden richting voor de Hermeslaan)
    Pagina 7- Signalisatieplan 2024_04
    1. Parkeerverbod  Kerkplein Lanklaar:
    d.m.v. 1 nadar + knipperlichten + reflectoren + borden E3
    Pagina 8 - Signalisatieplan 2024_04
    1. Parkeerverbod parking aan sporthal De Vrietsel Lanklaar:
    d.m.v. 1 nadar + knipperlichten + reflectoren + borden E3
    2. Parkeerverbod parking aan sporthal De Vrietsel Lanklaar:
    d.m.v. 1 nadar + knipperlichten + reflectoren + borden E3
    Pagina 9 - Signalisatieplan 2024_04
    1. Parkeerverbod op terrein langs Oude Baan:
    d.m.v. 1 nadar + knipperlichten + reflectoren + borden E3
    2. Parkeerverbod op terrein langs Oude Baan:
    d.m.v. 1 nadar + knipperlichten + reflectoren + borden E3
    Aandachtspunten
    De organisatie dien zelf signaalgevers te voorzien op diverse locaties (zie signalisatieplan 2024_04 - pagina's 2, 3, 4).
    De organisatie dient zelf parkeerwachters te voorzien (zie signalisatieplan 2024_04 - pagina 5, 6, 7, 8, 9)

    Een doorgang van minstens 3 meter moet onmiddellijk vrij gemaakt kunnen worden om, in geval van noodsituaties; de prioritaire voertuigen die bepaald zijn in artikel 37 van het verkeersreglement een vlotte doorgang te verlenen.

    Artikel 3

    De organisator is verantwoordelijk en staat in voor:

    • het voorzien van parkeergelegenheid;
    • het juist plaatsen van de signalisatie op de dag van de activiteit zoals vooropgesteld in het signalisatieplan voornoemd en het weghalen van de signalisatie na de beĆ«indiging van de activiteit;
    • het informeren van de buurtbewoners met betrekking tot de verkeersmaatregelen;
    • het parcours/activiteiten 'proper' achter te laten, d.w.z. dat afval dat door de deelnemers / toeschouwers wordt achtergelaten wordt.

    Artikel 4

    Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    • De Griffie van de Rechtbank van 1ste Aanleg te Tongeren;
    • De Griffie van de Politierechtbank te Tongeren, Afdeling Maaseik;
    • Agentschap Wegen en Verkeer;
    • Brandweerzone Oost-Limburg - BWOL Dispatch - e-mail: dispatch@bwol.be;
    • Politie Maasland;
    • Stedelijke Werkplaatsen;
    • De aanvrager

    Bijlagen

    • 218. Rotary Maasland-Lanklaar - Kennedymars 2024 - 7 september 2024 (signalisatieplan).pdf