Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

2024_VB_00099 - Update arbeidsreglement OCMW Dilsen-Stokkem - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 01/03/2024 - 11:35 Schepenlokaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Personeelsreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vandeweerd, burgemeester; Koen Sleypen, schepen; Theo Snijkers, schepen; Roberto Prata, schepen; Kelly Issaris, schepen; Pieter Indemans, schepen; Ingrid Erlingen, schepen; Patrick Doumen, algemeen directeur

Secretaris

Patrick Doumen, algemeen directeur

Voorzitter

Sofie Vandeweerd, burgemeester
2024_VB_00099 - Update arbeidsreglement OCMW Dilsen-Stokkem - Goedkeuring 2024_VB_00099 - Update arbeidsreglement OCMW Dilsen-Stokkem - Goedkeuring

Motivering

Juridische context

  • De organieke wet betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn van 8 juli 1976.
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art. 78 en art. 84.
  • Het besluit van de raad van 11 februari 2019, zoals gewijzigd bij besluit van de raad van 13. mei 2019, inzake vaststelling reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het vast bureau en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting.
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en inzonderheid de bepalingen betreffende actieve en passieve openbaarheid, en latere wijzigingen.
  • De wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978, en wijzigingen.
  • Het besluit van de raad OCMW van 22 december 2008 inzake goedkeuring rechtspositieregeling, en latere wijzigingen.
  • De wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Het besluit van het vast bureau van 18 juni 20021 houdende de laatste update van het arbeidsreglement.
  • De protocol met betrekking tot de wijziging van het arbeidsreglement van het BOC van 21 februari 2024.

Feitelijke context

  • Aan het vast bureau wordt de bijlage bij het besluit van heden met de opsomming van de wijzigingen van het arbeidsreglement en de nieuwe versie van het gecoördineerd arbeidsreglement voorgelegd. 
  • Het bestuur is ertoe gehouden een arbeidsreglement op te stellen ten einde de personeelsleden te informeren over de belangrijkste elementen van de arbeidsovereenkomst of -verhouding die op hen van toepassing zijn.
  • De update van het arbeidsreglement werd onderhandeld met de leden van de vakbond op het BOC van 21 februari 2024, waar er geen opmerkingen over werden gemaakt.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt de wijzigingen aan het arbeidsreglement goed, en stelt een nieuwe gecoördineerde versie vast. Deze documenten zijn opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

Artikel 2

Het vernieuwde arbeidsreglement treedt in werking op 01.03.2024, behoudens bepalingen waarvan de inwerkingtreding door hogere rechtsnormen anders zijn bepaald.

Artikel 3

Een afschrift wordt bezorgd aan alle personeelsleden en aan de sociale inspectie.