Terug
Gepubliceerd op 24/06/2024

2024_CBS_01072 - Tijdelijke verkeersmaatregelen n.a.v. de Rutteliaanse Feesten - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 14/06/2024 - 10:30 via schriftelijke procedure
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vandeweerd, burgemeester; Koen Sleypen, schepen; Theo Snijkers, schepen; Roberto Prata, schepen; Kelly Issaris, schepen; Pieter Indemans, schepen; Ingrid Erlingen, schepen; Eddy Stevens, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Eddy Stevens, adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Sofie Vandeweerd, burgemeester
2024_CBS_01072 - Tijdelijke verkeersmaatregelen n.a.v. de Rutteliaanse Feesten - Goedkeuring 2024_CBS_01072 - Tijdelijke verkeersmaatregelen n.a.v. de Rutteliaanse Feesten - Goedkeuring

Motivering

Juridische context

  • De bepalingen opgenomen in de Gemeentewet, inzonderheid artikel 57, artikel 186 en artikel 187.
  • De bepalingen opgenomen in de Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid artikel 119, 130 en 130bis en artikel 135.
  • Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 56.
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en inzonderheid de bepalingen betreffende de actieve en passieve openbaarheid.
  • De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, de uitvoeringsbesluiten en de later aangebrachte wijzigingen.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 9 november 2020 houdende de vaststelling van het politiereglement op openbare vergaderingen en bijeenkomsten.
  • De aanvraag van Marc Bernard in naam van Sen. G. Ruttenstraatcomité voor de organisatie van de Rutteliaanse feesten op de Sen. G. Ruttenstraat op 10 augustus 2024.
  • Feitelijke context

  • Sen. G. Ruttenstraatcomité organiseert op 10 augustus 2024 de Rutteliaanse feesten voor de bewoners van de Sen. G. Ruttenstraat.
  • Het wordt wenselijk geacht de nodige maatregelen te nemen ten einde de openbare rust en orde en een vlot verkeer op de openbare wegen, plaatsen en pleinen te garanderen, rekening houdend met de verwachte volkstoeloop.
  • Om alles veilig te laten verlopen, lijkt het noodzakelijk om hiervoor een gedeelte van de Sen. G. Ruttenstraat  af te sluiten voor het verkeer.
  • Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van en hecht zijn goedkeuring aan de volgende aanvraag voor de organisatie van de Rutteliaanse feesten op de Sen. G. Ruttenstraat Stokkem.

    Omschrijving activiteit:
    Rutteliaanse feesten
    Naam organisatie / vereniging / club:
    Sen. G. Ruttenstraatcomité
    Naam aanvrager:
    Marc Bernard
    Datum (van - tot):
    10 augustus t.e.m. 11 augustus 2024
    Uur (van - tot):
    van 17.00 uur (op 10 augustus) tot en en met 02.00 uur (op 11 augustus 2024)

    Artikel 2

    Het college van burgemeester en schepenen hecht goedkeuring aan de volgende tijdelijke verkeersmaatregelen met bijhorend signalisatieplan.

    Verkeersmaatregelen
    Datum van de maatregelen:
    10 augustus 2024 t.e.m. 11 augustus 2024
    Duur van de maatregelen:
    van 15.00 uur (op 10 augustus 2024) tot en met 03.00 uur (op 11 augustus 2024)
    Omschrijving van de maatregelen:
    1. Kruispunt Sen. G. Ruttenstraat x Belzerstraat:
    - afsluiten van de Sen. G. Ruttenststraat d.m.v. 2 nadars + knipperlichten + reflectoren + 1 bord C3
    - Belzerstraat tussen Sen. G. Ruttenstraat en Middenstraat (éénrichtingsverkeer omdraaien) met 1 bord F19 met onderbord 'uitgezonderd fietsers'
    - afplakken bestaand bord C1 in de Belzerstraat
    2. Kruispunt Belzerstraat x Middenstraat=
    - Belzerstraat tussen Sen. G. Ruttenstraat en Middenstraat (éénrichtingsverkeer omdraaien) met 1 bord C1 met onderbord 'uitgezonderd fietsers'
    - afplakken bestaand bord F19 in de Belzerstraat
    Aandachtspunten
    Een doorgang van minstens 3 meter moet onmiddellijk vrij gemaakt kunnen worden om, in geval van noodsituaties; de prioritaire voertuigen die bepaald zijn in artikel 37 van het verkeersreglement een vlotte doorgang te verlenen.

    Artikel 3

    De organisator is verantwoordelijk en staat in voor:

    • het voorzien van parkeergelegenheid;
    • het juist plaatsen van de signalisatie op de dag van de activiteit zoals vooropgesteld in het signalisatieplan voornoemd en het weghalen van de signalisatie na de beĆ«indiging van de activiteit;
    • het informeren van de buurtbewoners met betrekking tot de verkeersmaatregelen;
    • het parcours/activiteiten 'proper' achter te laten, d.w.z. dat afval dat door de deelnemers / toeschouwers wordt achtergelaten wordt.

    Artikel 4

    Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    • De Griffie van de Rechtbank van 1ste Aanleg te Tongeren;
    • De Griffie van de Politierechtbank te Tongeren, Afdeling Maaseik;
    • Brandweerzone Oost-Limburg - BWOL Dispatch - e-mail: dispatch@bwol.be;
    • Politie Maasland;
    • Stedelijke Werkplaatsen;
    • De aanvrager

    Bijlagen

    • 184. Sen. G. Ruttenstraatcomite - Rutteliaanse Feesten - 10 augustus 2024 (signalisatieplan).pdf