Terug
Gepubliceerd op 19/08/2024

2024_VB_00335 - Actualisatie overeenkomst en reglement van orde serviceflats - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 16/08/2024 - 11:30 schriftelijke procedure
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Koen Sleypen, voorzitter wnd.; Theo Snijkers, schepen; Roberto Prata, schepen; Kelly Issaris, schepen; Pieter Indemans, schepen; Ingrid Erlingen, schepen; Patrick Doumen, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sofie Vandeweerd, burgemeester

Secretaris

Patrick Doumen, algemeen directeur
2024_VB_00335 - Actualisatie overeenkomst en reglement van orde serviceflats - Goedkeuring 2024_VB_00335 - Actualisatie overeenkomst en reglement van orde serviceflats - Goedkeuring

Motivering

Juridische context

  • De organieke wet betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn van 8 juli 1976.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art. 78 en art. 84 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn met inbegrip van deze die bij reglement kunnen worden overgedragen aan het vast bureau, en betreffende de bevoegdheden van het vast bureau.
  • Het besluit van de Raad voor maatschappelijk welzijn van 11 februari 2019, zoals gewijzigd bij besluit van 13 mei 2019, inzake vaststelling reglement tot afbakening van dagelijks bestuur en de bevoegdheden die worden gedelegeerd aan het vast bureau en de afbakening van de categorieën van dagelijks bestuur die vrijgesteld zijn van de visumverplichting.
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid de bepalingen betreffende actieve en passieve openbaarheid.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 17 juli 1985 tot vaststelling van de normen waaraan een serviceflatgebouw en woningcomplex met dienstverlening moet voldoen om voor erkenning in aanmerking te komen. 
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 21 juni 2024 tot wijziging van het Ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang, wat betreft prijsindexeringen.  
  • Het besluit van de Raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019 tot goedkeuring van de overeenkomst serviceflats.
  • Het besluit van de Raad voor maatschappelijk welzijn van 11 maart 2019 tot goedkeuring van het reglement van orde serviceflats.

Feitelijke context

  •  Een actualisatie van de overeenkomst serviceflats dient zich aan omwille van:
    • een wijziging van de regelgeving aangaande de prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang, in bijzonder de prijsindexering (aanpassing artikel 16). 
    • legionella beheersmaatregelen: de aanvulling overeenkomstig de toepassing ervan in de praktijk: De serviceflats worden beschouwd als een risico-instelling op het gebied van legionella. Het systematisch spoelen van ongebruikte tappunten en het ontkalken van de kranen betreft een van de preventieve maatregelen zoals voorzien in het beheersplan legionella. Deze bepaling is toegevoegd aan de lijst van de in artikel 4 opgesomde taken die vallen onder de verantwoordelijkheid van de bewoner.   
    • de in artikel 18 opgenomen bepaling bij niet-betaling door de bewoner is in overleg met de financiële dienst geüniformiseerd voor alle ouderenvoorzieningen
  • De overeenkomst kan slechts met akkoord van de bewoner of diens vertegenwoordiger gewijzigd worden. Indien de bewoner niet akkoord gaat met de wijziging, kan de bewoner verder in de serviceflats  verblijven op basis van de afgesloten overeenkomst. Voorliggend voorstel om:
    • de geactualiseerde overeenkomst vanaf 10 september 2024 aan te bieden aan nieuwe bewoners
    • via een addendum aan de overeenkomst de wijzigingen ter ondertekening aan te bieden aan de huidige bewoners
  • Een actualisatie van het reglement van orde dient zich aan omwille van:
    • De privacyverklaring wordt niet langer toegevoegd aan het reglement van orde. Een verwijzing naar de website van de stad Dilsen-Stokkem waar de privacyverklaring raadpleegbaar is, is in de plaats daarvan toegevoegd in het reglement van orde zelf.
  • Elke wijziging van het reglement van orde wordt vooraf aan de bewoner of diens vertegenwoordiger betekend. De wijzigingen hebben ten vroegste uitwerking dertig dagen na kennisgeving.  


Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau hecht principiële goedkeuring aan de actualisatie van de overeenkomst en het reglement van orde serviceflats zoals bijgevoegd bij dit besluit. 

Artikel 2

Het vast bureau besluit om de goedkeuring van de conform artikel 1 geactualiseerde overeenkomst en reglement van orde te agenderen voor de Raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 9 september 2024.

Artikel 3

Na besluitvorming door de Raad voor Maatschappelijk welzijn in zitting van 9 september 2024 de bewoner van de serviceflats of desgevallend zijn vertegenwoordiger schriftelijk te informeren over het geactualiseerde reglement van orde.  De wijzigingen zijn van kracht dertig dagen na kennisgeving.  

Artikel 4

Na besluitvorming door de Raad voor Maatschappelijk welzijn in zitting van 9 september 2024 de bewoner van de serviceflats of desgevallend zijn vertegenwoordiger het addendum bij de overeenkomst ter ondertekening aan te bieden, en de geactualiseerde overeenkomst aan te bieden aan nieuwe bewoners van de serviceflats vanaf 10 september 2024. 



Bijlagen

  • OvereenkomstSF_juli 2024.doc
  • Reglement van orde SF_juli 2024.doc