Terug Raad Maatschappelijk Welzijn

ma 13/02/2023 - 21:00 Raadzaal

Openbare zitting

Secretariaat

  • Het decreet over het lokaal bestuur voorziet in een ambtelijke integratie van het stadsbestuur en het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn, en vertrekt van het principe dat gemeente- en OCMW-personeel verregaand met elkaar samenwerken, al blijven gemeente en OCMW twee aparte rechtspersonen. Beide besturen kunnen gebruik maken van elkaars diensten en beroep doen op elkaars personeel en sluiten daarvoor een beheersovereenkomst af. Een beheersovereenkomst is nodig bij delegatie van gemeentelijke bevoegdheden aan een OCMW-personeelslid of bij delegatie van OCMW-bevoegdheden aan een gemeentepersoneelslid (kruiselingse delegatie).

    Een beheersovereenkomst kan bepalingen bevatten die de aanstellende overheid en de algemeen directeur toelaten gezamenlijke sollicitatieprocedures te voeren en gemeenschappelijke werfreserves aan te leggen, gebruik te maken van elkaars diensten, beroep te doen op elkaars personeel, en diverse ambtelijke kruiselingse delegaties mogelijk te maken.

    Op 11 juni 2018 werd door de respectievelijke raden een beheersovereenkomst tussen stad en OCMW goedgekeurd.

    Naar aanleiding van het aannemen van een gezamenlijke klokkenluidersregeling en van het opgemaakte afsprakenprotocol aangaande de uitvoering van girale betalingen, werd het initiatief genomen om voornoemde beheersovereenkomst te actualiseren.

    Er wordt goedkeuring gehecht aan de herziening van de beheersovereenkomst tussen het stadsbestuur en het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn.

  • Het auditcomité van de lokale besturen bij Audit Vlaanderen keurde op 10 februari 2022 definitief de opstart van de thema-audit Gezinszorg goed. Deze thema-audit voert Audit Vlaanderen uit bij meerdere lokale besturen met een erkende dienst voor ‘Gezinszorg (en aanvullende thuiszorg).

    Het proces ‘gezinszorg’ werd immers als één van de meer risicovolle processen geselecteerd owv:

    • Materialiteit van de activiteiten
    • Directe impact op de burger
    • Deontologische gevoeligheid

    Dilsen-Stokkem stelde zichzelf kandidaat bij Audit Vlaanderen om deel te nemen als piloot aan deze thema-audit. 

    De startmeeting vond plaats op 5 september 2022 en de thema-audit zelf werd uitgevoerd in het najaar van 2022.

    In het kader van de thema-audit Gezinszorg bij lokaal bestuur Dilsen-Stokkem beoordeelde Audit Vlaanderen naast de evaluatie van de beheersing van de risico’s gelinkt aan het specifieke thema ook enkele elementen van de ruimere organisatiebeheersing. Ook volgden zij de status op van de aanbevelingen die Audit Vlaanderen formuleerde in de laatste vijf jaar.

    De resultaten van de audit werden begin januari 2023 toegelicht aan het management, waarna een managementreactie werd geformuleerd die werd opgenomen in het eindrapport. Uit de audit blijkt dat lokaal bestuur Dilsen-Stokkem de onderzochte belangrijke risico’s gelinkt aan gezinszorg in grote mate beheerst. 

    Beide eindrapporten zijn inmiddels definitief klaar, en worden ter kennisgeving voorgelegd. In geen van beide eindrapporten worden formele aanbevelingen geformuleerd. Deze auditrapporten vallen onder de actieve openbaarheid van bestuur, en worden ten vroegste binnen drie maanden op de website van Audit Vlaanderen gepubliceerd.


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst