ma 10/10/2022 - 20:00 digitaal
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 door de gouverneur.
Gemeenten en OCMW's kunnen geconfronteerd worden met klachten over hun dienstverlening. Het ultieme doel van een procedure rond klachtenbehandeling is het verzoenen van standpunten en het verbeteren van de dienstverlening (link met kwaliteitsmanagement).
Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218.
Het huidige reglement klachtenbehandeling dateert van 11 oktober 2007. Het werd opgefrist in het licht van de bepalingen in het decreet lokaal bestuur en het jaarverslag 2021 van de Vlaamse Ombudsdienst 'Ombudswerk binnen een mozaïek'. In de update staan volgende principes voorop:
Goedkeuring wordt gehecht aan een update van het reglement klachtenbehandeling.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur laat toe dat lokale besturen akten en documenten op elke informatiedrager plaatsen mits een duurzame bewaring en toegankelijkheid ervan.
De algemeen directeur is verantwoordelijk voor de opmaak, de ondertekening en het bewaren van de notulen. Registers in digitale vorm opmaken, is ook mogelijk. Dit alles uiteraard op voorwaarde dat deze voldoen aan de regels die worden opgelegd door de Vlaamse overheid.
Tot op heden worden de notulen en registers opgemaakt via een digitale toepassing inzake notulenbeheer, en aanvullend bewaard in papieren registers. De voorbije jaren werden stappen gezet om de notulen en verslagen van alle vergaderorganen in eenzelfde digitale toepassing te beheren en te bewaren, gecertificeerd door de Vlaamse overheid.
De eerstvolgende logische stap is dan ook om ook de archivering van notulen en verslagen nog enkel op digitale wijze te laten plaatsvinden. Wel is het belangrijk te weten dat in de toekomst een bijkomende duurzame archivering van notulen en verslagen in het Digitaal Archief Vlaanderen nodig zal zijn, zoals voorzien door het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid, met toepassingen als het Serieregister, het E-depot, het Archief Vlaanderen, het Archiefportaal en Depotbeheer, ...
Er kan dan ook worden geconcludeerd dat Dilsen-Stokkem aan alle randvoorwaarden voldoet om te kunnen overstappen naar louter digitale registers die ook digitaal ondertekend worden, en per 1 januari 2023 geen papieren notulenboeken meer zal opmaken.
Kennisneming van het besluit algemeen directeur van 8 september 2022 houdende de goedkeuring van archivering in digitale registers per 1 januari 2023 voor notulen gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn, college van burgemeester en schepenen, vast bureau en subcomité woonzorg.
Omwille van de aansluiting van de stad Dilsen-Stokkem bij het asiel vzw Dieren in Nood dient de overeenkomst van 1 juni 2017 voor het vangen en opvangen van rondzwervende, verloren of achtergelaten honden tussen politiezone Maasland en vzw Dieren in nood vernieuwd te worden. De interventiekost voor het vangen van honden vermindert door de aansluiting bij het asiel namelijk van €120 per interventie naar €75.
Dit was meteen het moment om de huidige overeenkomst te evalueren en enkele aanpassingen te doen.
De gemeenteraad kan gemeentelijke administratie geldboetes (GAS-boetes) invoeren voor beperkte snelheidsovertredingen (tot max 20km/u te snel).
Er wordt voorgesteld om voor Dilsen-Stokkem een GAS-reglement (politieverordening) op te stellen in functie van deze beperkte snelheidsovertredingen. Op deze manier kan er op lokaal niveau extra ingezet worden op de aanpak rond verkeersveiligheid.
Er wordt voorgesteld om de snelheidscontroles in Dilsen-Stokkem uit te voeren door middel van één of meerdere trajectcontroles. Door het permanente karakter van trajectcontroles betreft dit een vrij effectief middel om een snelheidsverlaging af te dwingen bij de bestuurders.
De invoering van trajectcontroles is echter een vrij complexe en kostelijke aangelegenheid. Er bestaat echter de mogelijkheid om de plaatsing en exploitatie van de trajectcontroles uit te besteden aan een private partner, door middel van een concessieovereenkomst waarbij bepaald wordt dat alle kosten (investerings- als exploitatiekosten) voor de trajectcontroles gefinancierd worden door de private partner in ruil voor een concessievergoeding (een bedrag per beperkte snelheidsovertreding).
Op dit moment is er slechts één private speler op de markt die dergelijk systeem aanbiedt, nl. de TM TaaS ("Trajectcontrole as a Service"). TM TaaS heeft een technisch monopolie in deze sector.
Er werd een concessieovereenkomst uitgewerkt tussen de stad Dilsen-Stokkem (concessiegever) en TM TaaS (concessiehouder), die ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Er wordt voorgesteld om de selectie van de trajecten binnen het kader van de concessieovereenkomst te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad kan gemeentelijke administratie geldboetes (GAS-boetes) invoeren voor beperkte snelheidsovertredingen (tot max 20km/u te snel).
Er wordt voorgesteld om voor Dilsen-Stokkem een GAS-reglement (politieverordening) op te stellen in functie van deze beperkte snelheidsovertredingen. Op deze manier kan er op lokaal niveau extra ingezet worden op de aanpak rond verkeersveiligheid.
In kader van de toekomstige uitbreiding van het kerkhof van Rotem, worden de percelen 2e afd. Rotem sectie B nrs. 864E en 864F, met een gezamenlijke kadastrale oppervlakte van 12a60ca, aangekocht.
Een deel van perceel 3e afd. Elen sectie B nr. 1W2, met een oppervlakte van 1a20ca, wordt verkocht aan de aanpalende eigenaar.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan en innameplan inzake de opname van een grondstrook in het openbaar domein voor een zijstraat van de Pannenhuisstraat, in toepassing van artikel 13 van het decreet gemeentewegen.