Terug
Gepubliceerd op 13/12/2022

2022_GR_00081 - Retributiereglement m.b.t. de afgifte van administratieve stukken van de dienst burgerzaken - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 12/12/2022 - 20:09 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Lydia Peeters, Voorzitter; Sofie Vandeweerd, Burgemeester; Koen Sleypen, Schepen; Kelly Issaris, Schepen; Mathieu Schurgers, Schepen; Jos Opdenakker, Schepen; Pieter Indemans, Schepen; Ingrid Erlingen, Schepen; Henri Neyens, Raadslid; Jan Geuskens, Raadslid; Nicole Coenen, Raadslid; Chrétien Van De Beek, Raadslid; Ellen Bours, Raadslid; Gerry Hurkens, Raadslid; Jaak Beuten, Raadslid; Magith Wahhabi, Raadslid; Dirk Slaets, Raadslid; Noëlla Venken, Raadslid; Roberto Prata, Raadslid; Theo Snijkers, Raadslid; Ronny Vankevelaer, Raadslid; Jochen Ochal, Raadslid; Theofiel Haldermans, Raadslid; Sandra Deckers, Raadslid; Theo Colla, Raadslid; Sara Vacca, Raadslid; Patrick Doumen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Theo Leenders, Raadslid

Secretaris

Patrick Doumen, Algemeen directeur

Voorzitter

Lydia Peeters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00081 - Retributiereglement m.b.t. de afgifte van administratieve stukken van de dienst burgerzaken - Goedkeuring

Aanwezig

Lydia Peeters, Sofie Vandeweerd, Koen Sleypen, Kelly Issaris, Mathieu Schurgers, Jos Opdenakker, Pieter Indemans, Ingrid Erlingen, Henri Neyens, Jan Geuskens, Nicole Coenen, Chrétien Van De Beek, Ellen Bours, Gerry Hurkens, Jaak Beuten, Magith Wahhabi, Dirk Slaets, Noëlla Venken, Roberto Prata, Theo Snijkers, Ronny Vankevelaer, Jochen Ochal, Theofiel Haldermans, Sandra Deckers, Theo Colla, Sara Vacca, Patrick Doumen
Stemmen voor 26
Sofie Vandeweerd, Pieter Indemans, Theo Snijkers, Ingrid Erlingen, Koen Sleypen, Jos Opdenakker, Mathieu Schurgers, Kelly Issaris, Jaak Beuten, Theo Colla, Magith Wahhabi, Dirk Slaets, Henri Neyens, Ronny Vankevelaer, Roberto Prata, Jan Geuskens, Sara Vacca, Sandra Deckers, Nicole Coenen, Noëlla Venken, Theofiel Haldermans, Chrétien Van De Beek, Ellen Bours, Gerry Hurkens, Jochen Ochal, Lydia Peeters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00081 - Retributiereglement m.b.t. de afgifte van administratieve stukken van de dienst burgerzaken - Goedkeuring 2022_GR_00081 - Retributiereglement m.b.t. de afgifte van administratieve stukken van de dienst burgerzaken - Goedkeuring

Motivering

Juridische context

  • Gemeentebesturen beschikken over de autonomie (artikel 40, artikel 41 - tweede lid - 14°) voor het vaststellen van retributies en tarieven. Enkel bij wet of decreet kan een materie onttrokken worden aan de gemeentelijke autonomie.
  • Een retributie kan omschreven worden als een billijke vergoeding voor een prestatie of een dienst geleverd door de gemeente in het individueel belang of voordeel van degene die gebruik maakt van die dienst of prestatie.
  • Beslissingen tot de vaststelling van retributies en tarieven behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de gemeenteraad (artikel 41- tweede lid 14° van het decreet lokaal bestuur).
  • Retributie- en tariefreglementen dienen te worden bekendgemaakt (artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur ...)
  • De bepalingen van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en inzonderheid de bepalingen betreffende actieve en passieve openbaarheid zijn tevens van toepassing op besluiten van de gemeenteraad houdende de vaststelling van retributies en tarieven.
  • Besluiten van de gemeenteraad waarbij retributies of tarieven worden vastgelegd zijn onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht (artikel 330 ev. van het decreet over het lokaal bestuur).
  • De brief van het FOD Binnenlandse Zaken houdende de mededeling van de bedragen die van toepassing zijn voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2023.

Feitelijke context

  • De tarieven voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten worden door de FOD Binnenlandse Zaken vastgesteld.
  • Deze tarieven werden voor het jaar 2023 automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex.
  • De kostprijzen voor de burger werden vermeld in het huidige retributiereglement. Door de indexering van de tarieven voor het jaar 2023 dient hierdoor het reglement aangepast te worden.
  • Onderstaande tarieven worden gewijzigd vanaf 1 januari 2023 :

  • Huidige retributie
    Nieuwe retributie
    eID-gewone procedure
    eID-spoedprocedure - optie D+1
    eID-spoedprocedure - optie D+1 + levering Brussel
    € 20,00
    € 105,00
    € 135,00
    € 22,00
    € 115,00
    € 150,00
    Elektronische vreemdelingenkaart :
    gewone procedure
    gewone procedure - biometrische kaart
    spoedprocedure - optie D+1

    € 20,00
    € 20,00
    € 105,00

    € 22,00
    € 22,00
    € 115,00
    KidsID-gewone procedure
    KidsID-spoedprocedure - optie D+1
    KidsID-spoedprocedure - optie D+1 + levering Brussel
    € 7,00
    € 100,00
    € 125,00
    € 7,50
    € 110,00
    € 140,00

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vanaf 1 januari 2023 wordt een retributie gevestigd op het afleveren van administratieve stukken. De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd, en is verschuldigd bij de aanvraag.

Artikel 2

Het bedrag van de retributies wordt als volgt vastgelegd:


 Elektronische identiteitskaart (eID)

- Gewone procedure - € 22,00                                                                                                     

- Spoedprocedure :

  • optie D+1 - € 115,00
  • optie D+1 + levering in Brussel - € 150,00

 

Elektronische vreemdelingenkaart

- Gewone procedure - € 22,00                                                                                         

- Gewone procedure – biometrische kaart  -  € 22,00                                  

- Spoedprocedure :

  • optie D+1 - € 115,00


KidsID (Belgische kinderen jonger dan 12 jaar)

- Gewone procedure -  € 7,50   

 - Spoedprocedure :

  • optie D+1 -  € 110,00          
  • optie D+1 + levering in Brussel - € 140,00                   


Identiteitsbewijs (niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar)  -  € 1,20               


Paspoort - aanvraag vanaf ten volle 18 jaar

- Gewone procedure  -   € 81,00       

- Spoedprocedure -  € 250,00       

- Superdringende procedure - € 300,00        

Paspoort - aanvraag jonger dan 18 jaar                                                                

-Gewone procedure -  € 51,00         

- Spoedprocedure -  € 220,00       

- Superdringende procedure - € 270,00       

 

Huwelijk -  € 25,00                 


Rijbewijs

  -  rijbewijs in bankkaartmodel -  € 25,00               

  -  Internationaal rijbewijs -  € 16,00


Attest immatriculatie -  € 5,00


Fotokopie  -  € 0,20                                                                                            

 

Artikel 3

Het besluit van de gemeenteraad van 13 december 2021 houdende de goedkeuring van het retributiereglement m.b.t. de afgifte van administratieve stukken afdeling burgerzaken wordt opgeheven en vervangen door voorliggend besluit.


Bijlagen

  • Punt 1 Getekend besluit.pdf