Terug
Gepubliceerd op 04/03/2022

2022_RMW_00006 - Verantwoording diverse subsidies inzake maatschappelijke integratie, maatschappelijke dienstverlening en ingevolge de Covid-19-pandemie over 2020 en 2021 aan de federale overheid via de toepassing "Uniek Verslag". - Kennisneming

Raad Maatschappelijk Welzijn
ma 14/03/2022 - 20:45 OC Elen
2022_RMW_00006 - Verantwoording diverse subsidies inzake maatschappelijke integratie, maatschappelijke dienstverlening en ingevolge de Covid-19-pandemie over 2020 en 2021 aan de federale overheid via de toepassing "Uniek Verslag". - Kennisneming 2022_RMW_00006 - Verantwoording diverse subsidies inzake maatschappelijke integratie, maatschappelijke dienstverlening en ingevolge de Covid-19-pandemie over 2020 en 2021 aan de federale overheid via de toepassing "Uniek Verslag". - Kennisneming

Motivering

Juridische context

  • De organieke wet betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn van 8 juli 1976.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid de bepalingen betreffende actieve en passieve openbaarheid.
  • De wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie (RMI) dd. 26.05.2002., inz. artikel 43/2 en art. 40, eerste lid: Een toelage wordt aan het centrum verleend als tegemoetkoming in de personeelskosten per dossier waarvoor het centrum een staatstoelage ontvangt naar aanleiding van de toekenning van een leefloon of een tewerkstelling. Deze toelage bedraagt [515] EUR op jaarbasis en wordt berekend in functie van het aantal dagen dat het centrum voormelde staatstoelage ontvangt.
  • Het koninklijk besluit dd. 11.07.2002 houdende het algemeen reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie, inz. art. 60: De in artikel 40 van de wet bedoelde toelage moet integraal besteed worden aan de verbetering van de op 1 januari 2002 bestaande personeelsnormen, om het centrum de mogelijkheid te geven de integratiedoelstellingen van de wet te bewerkstelligen. Het OCMW wijst deze middelen toe: − aan het personeel van de sociale diensten van het centrum  en/of aan het omkaderingspersoneel in het centrum zelf of in het kader van een partnerschap met andere diensten, dat zich bezighoudt met personen die genieten van een geïndividualiseerd project van maatschappelijke integratie of van het recht op maatschappelijke integratie door een tewerkstelling. 
  • De wet 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering. 
  • Het Koninklijk besluit 14 februari 2005 tot uitvoering van de wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering
  • Artikel 5, § 4, van het koninklijk besluit van 25 februari 2005, gewijzigd bij koninklijk besluit van 30 januari 2019.
  • Het Koninklijk besluit van 4 juli 2021 houdende dringende maatregelen inzake voedselhulp voor de doelgroep van gebruikers van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het tweede semester van het jaar 2021.
  •  Het Koninklijk besluit van 3 juli 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 mei 2020 houdende het invoeren van een subsidie Covid-19 voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de Omzendbrief dienaangaande  van 29 september 2020.
  • De wet van 7 oktober 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 mei 2020 houdende het invoeren van een subsidie Covid -19 voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en de Omzendbrief dienaangaande van 15 oktober 2020. 
  • Het Koninklijk besluit van 30 december 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 mei 2020 houdende het invoeren van een subsidie Covid-19 voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • Het Koninklijk besluit van 24 december 2020 houdende maatregelen ter bevordering van het psychologisch welzijn van de gebruikers van de dienstverlening van OCMW's en ter verbetering van de toepassing van de preventieve gezondheidsmaatregelen, en de Omzendbrief dienaangaande van 1 februari 2021. 
  • Het Koninklijk besluit van 3 maart 2021 ter ondersteuning van jongeren en studenten in een kwetsbare situatie ingevolge de COVID-19 crisis, en de Omzendbrief dienaangaande van 26 maart 2021.
  • Het Koninklijk Besluit van 29  juni 2021 inzake de sociale en professionele participatie van de gebruikers van de OCMW-dienstverlening voor het jaar 2021.

Feitelijke context

  • Het OCMW ontvangt vanwege de federale overheid jaarlijks diverse terugkerende subsidiestromen.
  • Over de aanwending van deze subsidies dient er jaarlijks gerapporteerd te worden via de online tool "uniek verslag".
  • Naast deze jaarlijks terugkerende toelagen waren er in 2021 diverse uitzonderlijke toelagen, allen gericht op het saneren van de gevolgen van de covid 19-pandemie voor speciale doelgroepen, waarover ook dient gerapporteerd te worden via het "uniek verslag".
  • De rapportering over alle hiernavolgende percelen dient uiterlijk op 28/02/2022 geïntegreerd te worden binnen de tool.

Personeelskost RMI – 2021

  •  De RMI-wet wilde een eerste stap in de richting van een personeelsnormering zetten en dit om de OCMW’s de mogelijkheid te geven de integratiedoelstellingen van de RMI-wet te bewerkstelligen. Met dit doel voor ogen wordt voorzien in een forfaitaire toelage als tegemoetkoming in de personeelskost per dossier waarvoor het OCMW een federale staatstoelage ontvangt naar aanleiding van de toekenning van een leefloon of een tewerkstelling. De personeelskost bedraagt in principe 515 Eur per dossier op jaarbasis, maar werd in 2021 verhoogd naar 560 Eur.
  • Het OCMW ontvangt in het kader van de wet op het RMI een tussenkomst in de personeelskosten en dient deze jaarlijks  te rechtvaardigen.
  • Voor het jaar 2021 ontving het OCMW in toepassing van de wet op het RMI een som van 30.056,49 Eur als tussenkomst in de personeelskosten.
  • Deze middelen werden  integraal aangewend en besteed.

 Personeelskost + aanwendingen middelen betalingsmoeilijkheden/preventieve actie – SFGE – 2021

  • Doel van de maatregel is de werking van schuldbemiddelingsdiensten te bevorderen door extra personeel te kunnen voor zien, als ook  financiële maatschappelijke hulp verlenen bij het aanzuiveren van rekeningen en maatregelen in het kader van een preventief maatschappelijk energiebeleid te faciliteren. 
  • Het  OCMW ontving in het kader van het sociaal fonds voor gas en elektriciteit voor het jaar 2021 een tussenkomst in de personeelskosten  ten belope van 155.825,46 Eur.
  • Deze middelen werden integraal aangewend en besteed.
  • Het  OCMW ontving in het kader van het sociaal fonds voor gas en elektriciteit voor het jaar 2021 een som van  6.719,89 Eur om mensen met betalingsmoeilijkheden te ondersteunen, hetzij preventieve acties uit te bouwen.
  • Deze middelen werden integraal aangewend en besteed.
  • Het  OCMW had in het kader van het sociaal fonds voor gas en elektriciteit voor het jaar 2021 ook recht  op een tussenkomst van 2.250,00 Eur om cliënten eventueel te helpen bij de ombouw van een verouderde verwarmingsinstallatie, naar gasconvectoren.
  • Deze middelen konden zoals de voorbije jaren niet worden aangesproken.

Contingent huurwaarborgen – 2021

  • De toelage voor het samenstellen van huurwaarborgen voor mensen die niet in staat zijn deze te betalen, wordt met ingang van 1 januari 2022 omgezet in een verhoging van de tegemoetkoming in de personeelskosten van het OCMW. Om deze reden werd deze maatregel niet verlengd voor het jaar 2021. Vanaf januari 2022 wordt de tegemoetkoming in de personeelskosten verhoogd met 3 euro per dossier .                                                                                                                

Middelen “participatie en sociale activering”  – 2021

  •  Met de toelage wil men de OCMW’s financieel ondersteunen in de uitbouw van een beleid van participatie en sociale activering. Bedoeling is om de zelfredzaamheid, de weerbaarheid en de maatschappelijke betrokkenheid van de OCMW-gebruikers te verhogen en hun sociaal isolement te doorbreken door hen te laten deelnemen aan maatschappelijk zinvolle activiteiten. Dit kan gebeuren als doel op zich ofwel als een eerste stap in een traject voor socio-professionele inschakeling.
  • Het OCMW had in 2021 recht op een totaal bedrag van 10.570,00 Eur  dat volgens de vastgelegde quota, diende aangewend te worden voor de percelen “maatschappelijke participatie”, “collectieve modules” en “bestrijden van kinderarmoede".
  • De besteding van de middelen “participatie en sociale activering” ,onder voorbehoud van standpunt van de  inspectie, mogen beschouwd worden als gerealiseerd als volgt:
    • Luik 1: maatschappelijke participatie = 9.488,08 Eur
    • Luik 2: kinderarmoede = 15.892,24 Eur
    • Luik 3: collectieve module = 4.114,00 Eur

 Subsidie inzake geïndividualiseerde projecten voor maatschappelijke integratie (GPMI) – 2021

  •  Deze bijzondere toelage werd voorzien omdat de uitbreiding van de verplichting om een GPMI  af te sluiten een toename van de werklast met zich meebrengt, in het bijzonder bij een eerste steunaanvraag. De toelage moet dan ook worden aangewend voor het doel waarvoor ze gecreëerd werd, m.n. voor de financiering van de kosten van begeleiding en activering in het kader van het GPMI.
  • Het activiteitenverslag GPMI bestaat uit 2 blokken, m.n. “personeelskosten” en “tussenkomsten betreffende de begeleidingsmaatregelen”.
  • Het  OCMW diende voor 2021 een subsidie van  30.500,68 Eur te rechtvaardigen.
  • De subsidie GPMI werd ruim toegewezen aan het domein “personeelskosten”, en mag op deze wijze, onder voorbehoud van standpunt van de Inspectie, als verworven worden beschouwd.

 Subsidie inzake dringende voedselhulp voor de periode 01/07/2021 – 31/12/2021

  •  Voedselhulp heeft twee belangrijke doelstellingen: ervoor zorgen dat de meest kwetsbare personen de mogelijkheid hebben om toegang te hebben tot voedingsmiddelen en tot basishygiënemateriaal dat zorgt voor de bescherming tegen COVID -19. De subsidie is bedoeld voor de OCMW-cliënten in de ruime zin, namelijk iedereen die gebruik maakt van de openbare diensten die vallen onder de missie van het OCMW, ongeacht in welke vorm. Deze diensten moeten in de ruimst mogelijke zin van de term worden begrepen en mogen niet beperkt worden tot personen met een leefloon of een andere sociale uitkering. Iemand die een steunaanvraag indient bij het OCMW bevindt zich in de doelgroep. Bijgevolg is deze subsidie niet beperkt tot enkel de begunstigden van maatschappelijke hulp of het recht op maatschappelijke integratie. Het OCMW moet geen bewijs leveren dat een sociaal onderzoek werd uitgevoerd, een steunaanvraag vanwege de begunstigde volstaat.
  • Voor de periode van 01/07/2021 tot 31/12/2021 diende een som van 1.343,00 Eur gerechtvaardigd te worden, hetgeen gebeurde via een overeenkomst met St.-Vincentius.
  • De subsidie “dringende voedselhulp” werd aangewend in het kader van de samenwerking met St.-Vincentius, en mag op deze wijze, onder voorbehoud van standpunt van de Inspectie, als verworven worden beschouwd.

 Subsidie inzake toelage covid-19 voor de periode van 01/04/2020 – 31/12/2021

  • De doelgroep van de subsidie COVID-19 is samengesteld uit OCMW-cliënten in de ruime zin en uit uitzendkrachten, werknemers uit de deeleconomie, deeltijds tewerkgestelde werknemers (met aandacht voor de eenoudergezinnen), jobstudenten, artiesten, bepaalde zelfstandigen of alle bijstandsgerechtigden die extra hulp zouden kunnen nodig hebben. Deze lijst is niet volledig. Deze steun kan enkel worden toegekend op basis van een individuele behoefte die werd vastgesteld via een sociaal onderzoek. Hoewel het sociaal onderzoek voor de subsidie COVID19 minder is uitgewerkt dan een gewoon sociaal onderzoek moet zij echter wel de link aantonen met een verlies aan inkomen of een daling van de koopkracht in verband met de gezondheidscrisis. In het kader van deze subsidie is het niet toegelaten om algemene/forfaitaire steun toe te kennen, zelfs voor een specifieke groep.
  • Het  gaat in deze over een totale subsidie van 87.566,00 Eur, met een luik: tussenkomst aan cliënten  (74.594,00 Eur) en een luik: werkings-en personeelskost (12.972,00 Eur).
  • Inzake het luik: tussenkomst aan cliënten werd er vanaf 01/04/2020 een som van 63.075,00 Eur aangewend. Het restbedrag van 11.519,00 Eur mag worden overgedragen voor besteding tot en met 31/03/2022.
  • De subsidie voor de werkings- en personeelskost werd integraal besteed en mag onder voorbehoud van standpunt van de inspectie, als verworven worden beschouwd.

Subsidie inzake psychologisch welzijn - 2021

  • De subsidie psychologisch welzijn wordt aan de OCMW’s toegekend met het oog op twee doelstellingen: 
    • het psychologisch welzijn van de gebruikers bevorderen en psychologisch lijden dat het resultaat is van sociaal isolement bestrijden 
    • ervoor zorgen dat de preventieve gezondheidsmaatregelen beter begrepen en toegepast worden 
  • De subsidie is bedoeld voor de OCMW-cliënten in de ruime zin: iedereen die gebruik maakt van de openbare diensten die vallen onder de missies van het centrum, ongeacht in welke vorm. Deze diensten moeten in de ruimst mogelijke zin van de term worden begrepen en mogen niet beperkt worden tot personen met een leefloon met een andere sociale uitkering. Bijgevolg is deze subsidie niet beperkt tot enkel de begunstigden van maatschappelijke hulp of het recht op maatschappelijke integratie.
  • Het OCMW dient de aanwending van de som van 6.486,00 Eur te verantwoorden, hetgeen kan door de samenwerking met het DAGG vzw inzake de realisatie van een spreekuur psychologische bijstand.
  • De subsidie voor psychologisch welzijn mag dan ook, onder voorbehoud van standpunt van de inspectie, als verworven worden beschouwd.

 Subsidie inzake ondersteuning van jongeren en studenten in armoede "Zoom 18-25"

  • De maatregel richt zich tot jongeren en studenten, die zich, omwille van de Covid-crisis, in een moeilijke situatie bevinden. De hulp is niet beperkt tot enkel de begunstigden van maatschappelijke hulp of van het recht op maatschappelijke integratie. Hij is toegankelijk voor jongeren die jonger zijn dan 25 jaar op het ogenblik van de aanvraag en voor studenten (zelfs wanneer die ouder zijn dan 25 jaar), zoals bepaald door de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie, die gebruik maakt van de openbare diensten die vallen onder de missies van het centrum, ongeacht in welke vorm. 
  • Het OCMW dient de aanwending van een som van 9.346,00 Eur  te verantwoorden, hetgeen kan door de samenwerking met het DAGG inzake de realisatie van een bijkomend spreekuur psychologische bijstand specifiek gericht op jongeren en hun problemen.

Totaal van verantwoorde subsidies via de toepassing Uniek Verslag.

  • Als dusdanig werden er voor het werkjaar 2021 337.073,62 Eur aan jaarlijkse en uitzonderlijke federale subsidies gerechtvaardigd en geïntegreerd ik de toepassing  "Uniek verslag"


   



Besluit

De raad maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van:

  • de verslaggeving inzake de rechtvaardiging van de aanwending van de middelen inzake personeelskost in het kader van de wet op het RMI – 2021
  • de verslaggeving inzake de rechtvaardiging van de aanwending van de middelen inzake personeelskost, alsook de aanwending van de middelen inzake tegemoetkomingen aan cliënten, in het kader van het sociaal fonds voor gas en elektriciteit – 2021
  • de verslaggeving inzake de rechtvaardiging van de aanwending van de federale  middelen inzake de “participatie en sociale activering”, inclusief het concept van de “collectieve module” van de gebruikers van de OCMW-dienstverlening  – 2021
  • de verslaggeving inzake de rechtvaardiging van de aanwending van de subsidie inzake de “geïndividualiseerde projecten maatschappelijke integratie” - 2021
  • de verslaggeving inzake de rechtvaardiging van de aanwending van de subsidie inzake de voedselhulp voor de periode 01/07/2021 tem 31/12/2021
  • de verslaggeving inzake de rechtvaardiging van de aanwending van de subsidie inzake de Covid19-subsidies voor de periode van 01/04/2020 tem 31/12/2021
  • de verslaggeving inzake de rechtvaardiging van de aanwending van de subsidie inzake de psychologische ondersteuning - 2021
  • de verslaggeving inzake de rechtvaardiging van de aanwending van de subsidie inzake de Zoom 18/25-2021, zoals deze werden aangemaakt en aangeleverd via het principe van het “uniek verslag".
  • Artikel 2

    Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de financieel directeur en de verantwoordelijke sociale dienst.


    Bijlagen

    • Sociale fondsen gas en elektriciteit.html
    • Uniek verslag_ Geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie.html
    • Uniek verslag_ Toelage COVID-19.html
    • Uniek verslag_ Toelage psychologische welzijn.html
    • Uniek verslag_ Toelage ter ondersteuning van jongeren en studenten.html
    • Uniek verslag_personeelskosten.html
    • Sociale fondsen gas en elektriciteit.html
    • Uniek verslag_voedselhuilp.html
    • 2_Verantwoording diverse subsidies.pdf