Het college van burgemeester en schepenen keurt de volgende wijzigingen van het reglement "werktijdenreglement", zijnde bijlage 5 van het arbeidsreglement, goed:
Artikel 1. Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op alle medewerkers van het stadsbestuur, met uitzondering van de medewerkers van de onderwijsinstellingen.
Artikel 2 . De openingstijden
De openingstijden van de diensten worden vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en ter kennis gebracht van de medewerkers.
De afdelings- of dienstverantwoordelijke zorgt voor de verzekering van de dienstverlening en is bijgevolg verantwoordelijk voor de planning van de prestaties van de medewerkers van de dienst.
Artikel 3. De soorten werktijdregelingen
Er bestaan drie werktijdregelingen:
Artikel 4. De algemene principes
Artikel 5. Compensatie van afwezigheden tijdens openingsuren
1. Afwezigheden tijdens openingsuren die niet moeten worden gecompenseerd:
2. Afwezigheden tijdens de openingsuren die wel moeten worden gecompenseerd:
Met de afwezigheden vermeld onder punt 2 dient de afdelings- of dienstverantwoordelijke vooraf te hebben ingestemd.
De afwezigheden vermeld onder punt 1 en 2 worden aangerekend op de effectieve uren met een maximum van 3u48’ per halve dag afwezigheid en tot een maximum van 7u36’ per volledige dag afwezigheid.
Artikel 6. De principes van de glijdende werktijdregeling
De glijdende werktijdregeling is van toepassing op de administratieve medewerkers, met uitzondering van de medewerkers die onder de dienstgebonden werktijdregeling en de vaste werktijdregeling vallen.
Artikel 7. Glijdende werktijdregeling en arbeidsduur
Het aantal te presteren arbeidsuren is voor een medewerker met voltijdse prestaties vastgesteld op gemiddeld 7 uur 36 minuten per dag. De gemiddelde dagprestatie wordt op maandelijkse basis berekend.
Voor voltijdse medewerkers geldt de volgende glijdende werktijdregeling van maandag tot vrijdag:
Voor deeltijdse medewerkers wordt door de afdelings- of dienstverantwoordelijk een individuele regeling uitgewerkt. Alle parameters (prestaties tijdens de openingsuren, de maximale debet- of credituren,…) worden individueel aangepast aan het gemiddeld aantal te presteren uren per week of per werkperiode. De aanwezigheid dient zich zoveel mogelijk te situeren tijdens de openingstijd.
Voor medewerkers die deeltijds werken geldt ook bovenstaande werktijdregeling. Maar de vermelde maximum arbeidsprestaties worden aangepast à rato van de prestaties die op de betreffende werkdag of week werden ingepland, zoals is vastgesteld in de in alinea 2 uitgewerkte individuele regeling.
Voor de deeltijdse werknemer is de maximum prestatie per dag afhankelijk van de afgesproken planning (in alinea 3) waarbij voor een ingeplande dag volgens het voltijds regime een maximum van 9u per dag geldt en waarbij voor een ingeplande dag volgens een deeltijds regime een maximum geldt à rato van de prestatiebreuk.
Artikel 8. Registratie van de arbeidstijd
De medewerker registreert in het tijdsregistratiesysteem de aankomst-, de vertrektijd en de middagpauze, via app, telefoon of badge.
Ook het aanvangs- en einduur van de prestaties, buiten de gewone arbeidstijd, worden geregistreerd.
Het tijdsregistratiesysteem houdt automatisch rekening met de wettelijke pauzes. Het systeem voorziet automatisch in een middagpauze van minimaal 30 minuten, ook als de geregistreerde middagpauze minder dan 30 minuten bedraagt.
Artikel 9. De validering van de prestaties
Bij arbeidsprestaties van meer dan 6 uur aaneensluitend dient er steeds een half uur pauze te worden ingepland. Zoals is bepaald in artikel 7 zal het tijdsregistratiesysteem dit automatisch toepassen.
De maximumarbeidsduur van 9 uur, à rato van de te presteren uren, mag niet worden overschreden, behalve bij uitzondering, volgens de bepalingen van artikel 10.
De aanwezigheden vóór 7:00 uur en na 20:00 uur worden niet gevalideerd, behalve bij uitzondering, volgens de bepalingen van artikel 9.
Artikel 10. Gewettigde overuren (GO)
De prestaties, die de in artikel 7 en 9 vermelde maximumdaggrens overschrijden, zullen niet worden gevalideerd, behalve in geval van verplichte deelname aan vergaderingen, studiedagen, vorming, bepaalde activiteiten enz., in opdracht van de afdelings- of dienstverantwoordelijke. In die gevallen kan maximum 11 uur in aanmerking worden genomen.
De omvang van het aantal gewettigde overuren is gelimiteerd op 50 uren, à rato van de prestatiebreuk. De uren boven dit maximum dienen voor het einde van de maand ingepland te zijn in het tijdsregistratiesysteem zodanig dat het maximum op het einde van de maand niet overschreden wordt.
Artikel 11. Credit- en debeturen (SAL)
Op het einde van de maand mogen zowel de credit- als debeturen niet hoger zijn dan 7 uur 36’ voor voltijdse medewerkers. Bij deeltijdse medewerkers wordt dit maximum vastgesteld à rato van de prestatiebreuk.
Indien het aantal debeturen groter is dan 7uur 36’ voor een voltijdse medewerker, wordt dit tekort aantal gepresteerde uren verrekend met het wettelijk verlof of met gewettigde overuren.
Het tekort wordt dan minstens per eenheid van 3u48 geregulariseerd.
Bij het maandelijks veelvuldig overschrijden van het debet, kunnen er sancties worden opgelegd overeenkomstig het arbeidsreglement.
Het aantal credituren dat maandelijks kan worden gevalideerd, en dus ter compensatie kan worden overgedragen naar de volgende maand, is beperkt tot 7 uur 36’ voor een voltijdse medewerker. Bij deeltijdse medewerkers wordt dit maximum vastgesteld à rato van de prestatiebreuk.
De credituren kunnen gecompenseerd worden in de vorm van uren, halve dagen, dag(en) en gebeurt in overleg met de afdelings- of dienstverantwoordelijke, met in achtneming van het belang van de dienst.
Het aantal credituren, dat op het einde van de maand de maximumgrens overschrijdt, vervalt van rechtswege.
Artikel 11. Compensatie van afwezigheden tijdens openingsuren
1. Afwezigheden tijdens openingsuren die niet moeten worden gecompenseerd:
2. Afwezigheden tijdens de openingsuren die wel moeten worden gecompenseerd:
Met de afwezigheden vermeld onder punt 2 dient de afdelings- of dienstverantwoordelijke vooraf te hebben ingestemd.
De afwezigheden vermeld onder punt 1 en 2 worden aangerekend op de effectieve uren met een maximum van 3u48’ per halve dag afwezigheid en tot een maximum van 7u36’ per volledige dag afwezigheid.
Artikel 12. Toepassingsgebied
De vaste werktijdregeling is van toepassing op de technische medewerkers van de stedelijke werkplaatsen.
Artikel 13. Registratie van de arbeidstijd
De medewerker registreert via een badge de aankomst- en vertrektijd.
Ook het aanvangs- en einduur van de prestaties buiten de gewone arbeidstijd dienen geregistreerd te worden.
Indien de medewerker zelf niet in de mogelijkheid is de arbeidsuren te registreren dient de afdelings- of dienstverantwoordelijke ervoor te zorgen dat deze uren nadien geregistreerd worden.
Artikel 14. De te presteren arbeidsuren
Het aantal te presteren arbeidsuren is voor een medewerker met voltijdse prestaties:
Voor de medewerkers met deeltijdse prestaties wordt, in onderling overleg met de afdelings- of dienstverantwoordelijke, een weekrooster vastgelegd en overgemaakt aan de dienst P&O.
Artikel 15. SAL-uren:
De overuren (SAL) gepresteerd in de periode van 01 maart t/m 31 oktober worden gecompenseerd tijdens de zomerdienst en d.m.v. collectief verlof vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen, en na advies van de afdelings- of dienstverantwoordelijke.
Deze overuren dienen opgenomen te worden vóór 01 maart het van volgende jaar, zo niet vervallen deze van rechtswege.
Artikel 16. De gewettigde overuren (GO):
Omwille van dienstnoodwendigheden kan er afgeweken worden van bovenstaande werktijden bepaald in artikel 14 en kunnen er overuren (GO) gepresteerd worden mits goedkeuring van de afdelings- of dienstverantwoordelijke en met een maximum van 50 uur voor een voltijdse medewerker.
Voor de deeltijdsen wordt dit omgerekend à rato van de prestatiebreuk.
De uren boven dit maximum dienen voor het einde van de maand het jaar ingepland te zijn in het tijdsregistratiesysteem zodanig dat het maximum op het einde van de maand het jaar niet overschreden wordt.
Overuren (GO) gepresteerd buiten de normale werktijden worden gecompenseerd in overleg met de afdelings- of dienstverantwoordelijke, met in achtneming van het belang van de dienst.
Artikel 17. Toepassingsgebied:
De dienstgebonden werktijdregeling is van toepassing op volgende medewerkers:
Artikel 18. De werktijdenregeling
De werktijdregeling voor de medewerkers in de dienstgebonden werktijdregeling worden in onderling overleg met de afdelings- of dienstverantwoordelijke vastgelegd, uiterlijk in de week die voorafgaat aan de week waarin de prestaties geleverd dienen te worden. Als algemeen principe geldt vijf dagen op voorhand.
Van de vastgelegde werktijdregeling kan worden afgeweken mits goedkeuring van de afdelings- of dienstverantwoordelijke en mits melding van de afwijking aan de personeelsdienst.
Artikel 19. De gemiddelde arbeidsduur
De gemiddelde arbeidsduur voor een voltijdse medewerker wordt vastgelegd op 38u/week en wordt beoordeeld op jaarbasis.
Voor medewerkers met deeltijdse prestaties wordt de wekelijkse arbeidsduur berekend à rato van de deeltijdse prestaties.
Afhankelijk van de dienst waar men tewerkgesteld is, dient het totaal aantal arbeidsuren gepresteerd te worden tussen:
Artikel 20. Meeruren (SAL-uren) – uitgezonderd voor de onderhoudsmedewerkers stedelijk poetsbedrijf en de busbegeleiding:
Eventuele meeruren dienen opgenomen te worden vóór het einde van de bovenstaande referentieperiode.
De omvang van het aantal uren dat meer gepresteerd wordt gedurende het werkjaar, wordt gelimiteerd tot een maximum van 50 uur voor een voltijdse medewerker. Voor de deeltijdsen wordt dit omgerekend à rato van de prestatiebreuk.
Artikel 21. De gewettigde overuren (GO) – enkel voor de onderhoudsmedewerkers stedelijk poetsbedrijf en de busbegeleiding:
Omwille van dienstnoodwendigheden kan er afgeweken worden van de vastgelegde werktijdenregeling bepaald onder artikel 18 en kunnen er overuren (GO) gepresteerd worden mits goedkeuring van de afdelings- of dienstverantwoordelijke gedurende het werkjaar en met een maximum van 50 uur voor een voltijdse medewerker.
Voor de deeltijdsen wordt dit omgerekend à rato van de prestatiebreuk.
De uren boven dit maximum dienen voor het einde van de referteperiode zoals vermeld in artikel 19 opgenomen te worden.
Overuren (GO) gepresteerd buiten de normale werktijden worden gecompenseerd in overleg met de afdelings- of dienstverantwoordelijke, met in achtneming van het belang van de dienst.
De uurtoeslagen voor nachtprestaties en prestaties op zaterdagen, zondagen en feestdagen staan vermeld in de rechtspositieregeling.
Het bestuur kiest voor een omzetting van overuren, feest-, nacht-, zaterdag- en zondagprestaties in compensatieverlof met een uurtoeslag zoals opgenomen in het reglement compensatieverlof goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 24 juni 2016.
Dit reglement treedt in werking vanaf 6 december 2021 en vervangt het werktijdenreglement van 1 oktober 2021.
Dit werktijdenreglement maakt als bijlage deel uit van het arbeidsreglement en vervangt bijlage 5 in het huidige arbeidsreglement.
Een afschrift ervan wordt bezorgd aan alle personeelsleden en aan de sociale inspectie.