Terug Gemeenteraad

ma 13/09/2021 - 20:00 OC Elen

Openbare zitting

Stedelijke ontwikkeling

  • Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:

     Lokale besturen engageren zich om:

    • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken;
    • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
    • Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
    • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden;
    • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025;
    • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
    • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.

    De Vlaamse overheid engageert zich om:

    • Via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning te bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s;
    • Via andere partners binnen de Vlaamse overheid (bv. VEB met het SURE2050-project voor het publiek patrimonium) lokale besturen projectmatige ondersteuning te bieden;
    • Samen met de lokale besturen actief mee te werken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact;
    • Haar eigen voorbeeldfunctie in te vullen en relevante actoren te overtuigen om het Pact te ondertekenen;
    • In samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen i.h.k.v. het Pact op te volgen en te stroomlijnen;
    • Aan lokale besturen (en/of andere actoren) de beleidsmaatregelen, voorzien door de Vlaamse, Federale en Europese begroting, actief en stelselmatig te promoten die nuttig kunnen zijn om mee de doelstellingen van het Pact te realiseren. Onder potentiële inbreng van de Vlaamse overheid in hoofdstuk 4 wordt dit waar mogelijk geconcretiseerd;
    • Ter bijkomende ondersteuning van de klimaatpactacties van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 euro, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid. In 2021 wordt er €24.324.010 verdeeld onder de steden en gemeenten die het pact tekenen.
  • De stad Dilsen-Stokkem nam in haar klimaatplan maatregelen op in kader van:

    - vergroening van het privaat domein

    - verbeteren van de luchtkwaliteit

    - CO2 opname

    - creëren van schaduw en verkoeling

    - biodiversiteit

    In kader van deze engagementen willen we dit jaar (2021) een actie organiseren in samenwerking met Natuurpunt.

    Natuurpunt Limburg organiseert jaarlijks een plantenverkoop van inheemse planten.

    Hiermee wil Natuurpunt er mee voor zorgen dat mensen hun tuin natuurvriendelijk inrichten om zo de biodiversiteit vooruit te helpen en tegelijk de klimaatopwarming te stoppen.

    De stad wil deze actie mee ondersteunen door inwoners een subsidie (korting) van 20%  te geven bij een bestelling, en dit met een max. van €20 per adres.

  • Op 1 januari 2008 is het sociale huurbesluit in werking getreden. Het besluit gaf de mogelijkheid aan steden en gemeenten om eigen accenten in het toewijzingsbeleid te leggen. De Vlaamse overheid wilde de gemeenten meer mogelijkheden geven om hun regierol inzake wonen te versterken. Een belangrijk element van een woonbeleid op maat van lokale noden is het beleid inzake de toewijzing van sociale woningen. 

    De gemeenteraad keurde op 9 februari 2012 een lokaal toewijzingsreglement voor ouderen goed. Dit reglement werd geactualiseerd door de beslissing van de gemeenteraad van 8 mei 2017 houdende gemeentelijk toewijzingsreglement sociale huurwoningen - actualisatie.  Het toewijzingsreglement voorziet dat verschillende woningen binnen het patrimonium sociale woningen voorbehouden worden voor 65+-huurders.

    De principes aangaande de opmaak van een lokaal toewijzingsreglement voor  specifieke doelgroepen, .. worden bevestigd in de Vlaamse Codex 2021, de ministeriële uitvoeringsbesluiten en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021).

    Er werd de vraag ontvangen van Ons Dak om de lijst van woningen, gekoppeld aan het besluit van de gemeenteraad van 8 mei 2017 houdende toewijzingsreglement voor ouderen, te wijzigen.  Er wordt voorgesteld een aantal woningen te schrappen die feitelijk niet zijn aangepast aan de noden voor ouderen.  Het aanbod van woningen voor 65+-huurders blijft uiteraard gehandhaafd door het recente nieuwe of geplande aanbod van specifiek aangepaste woningen.

    De vraag van Ons Dak werd besproken in het woonoverleg van 16 juni 2021.

    Er wordt goedkeuring gehecht aan de schrapping van een aantal woningen uit artikel 5.1 van het besluit van de gemeenteraad van 8 mei 2017 houdende gemeentelijk toewijzingsreglement sociale huurwoningen - actualisatie.

  • De gemeenteraad keurt hiernavolgend voorstel goed:

    • Aanvaarding van de (gratis) overdracht van perceel 4e afd sectie E nr. 369/E3, 15a16ca groot, van het OCMW Dilsen-Stokkem naar de stad Dilsen-Stokkem.
    • Ruiling met opleg van 4.699 euro tussen de stad Dilsen-Stokkem en de consoorten Op den Kamp:
      • Deel van percelen 4e afd sectie E nrs. 369/02/K, 369/02/M en 369/A3, 36a39ca groot, aangeduid als lot 1 op het verdelingsplan van Landmeter-Expert Leo Rutten van 14 juli 2021 (prekadnr. 73081/10241), thans in eigendom van de consoorten Op den Kamp, wordt eigendom van de stad Dilsen-Stokkem;
      • Deel van perceel 4e afd sectie E nr. 369/F3, 56a28ca groot, aangeduid als lot 2 op het verdelingsplan van Landmeter-Expert Leo Rutten van 14 juli 2021 (prekadnr. 73081/10241), thans in eigendom van mevrouw Marie Op den Kamp, wordt eigendom van de stad Dilsen-Stokkem;
      • Deel van perceel 4e afd sectie E nr. 369/E3, 10a95ca groot, aangeduid als lot 4 op het verdelingsplan van Landmeter-Expert Leo Rutten van 14 juli 2021 (prekadnr. 73081/10241), na verwerving in eigendom van de stad Dilsen-Stokkem, wordt eigendom van de consoorten Op den Kamp;
      • Deel van perceel 1e afd sectie A nr. 347/D, 79a04ca groot, aangeduid als lot 1 op het verdelingsplan van Landmeter-Expert Leo Rutten van 12 februari 2021 (prekadnr. 72005/10336), thans in eigendom van de stad Dilsen-Stokkem, wordt eigendom van de consoorten Op den Kamp;
      • Deel van perceel 1e afd sectie A nr. 347/D, 01ha11a05ca groot, aangeduid als lot 2 op het verdelingsplan van Landmeter-Expert Leo Rutten van 12 februari 2021 (prekadnr. 72005/10336), thans in eigendom van de stad Dilsen-Stokkem, wordt eigendom van de consoorten Op den Kamp;
      • Deel van perceel 1e afd sectie A nr. 170/A, 44a67ca groot, aangeduid als lot 6 op het verdelingsplan van Landmeter-Expert Leo Rutten van 12 februari 2021 (prekadnr. 72005/10336), thans in eigendom van de heer René Op den Kamp, wordt eigendom van de stad Dilsen-Stokkem;

Financiële dienst

Secretariaat

  • De ingebruikname van het nieuwe notuleringsprogramma Notula biedt mogelijkheden tot digitalisering van het initiatiefrecht.

    Er wordt voorgesteld volgende vormen van initiatiefrecht te integreren in Notula:

    • Inzage 
    • Bezoek instellingen
    • Mondelinge vagen 
    • Schriftelijke vragen 
    • Extra agendapunten

    Om deze vormen van initiatiefrecht te digitaliseren, is een herziening van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vereist, met name wat betreft de artikelen 3§1, 9§3, 10§5- 6, 11, 36§3.

    Er wordt voorgesteld om het huishoudelijk reglement van 11 februari 2019 in te trekken, en in haar totaliteit opnieuw goed te keuren.

  • N.a.v. het ontslag van een raadslid in SBS Plus, dient er een vervanger te worden aangeduid.

  • De beleidscyclus binnen een lokaal bestuur omvat de volgende cycli: de beleidsvoorbereiding, de beleidsbepaling, de beleidsuitvoering en de beleidsbeoordeling.

    De bovenstaande cycli kunnen niet zonder ondersteunend cijfermateriaal. Zonder ondersteunend cijfermateriaal wordt de beleidsbepaling “blindvliegen”, wat uiteraard geen optie is. Binnen het stadsbestuur werd sinds 2010 het intern aanwezig cijfermateriaal gestructureerd in de “Kencijfers”.  De “Kencijfers” zijn als het ware een opstap naar “evidence based politics”. Het kan ook wat eenvoudiger geformuleerd worden onder de noemer “meten = weten”. Het spreekt voor zich dat de “Kencijfers” een dynamisch document zijn: in functie van relevantie voor het beleid kunnen thema’s worden toegevoegd of bijgestuurd.  Er wordt tevens verwezen naar de samenhang met interne controle.  De “Kencijfers” zijn ook dienstig als rapportage in het kader van interne controle.

    Momenteel beschikken we over 11 edities: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 en 2020.

    Het initiatief dat in 2010 werd genomen dient gesitueerd tegen de achtergrond van de invoering van de beleids- en beheerscyclus (BBC) met ingang vanaf 1 januari 2014.  We weten allemaal dat de BBC meer is dan een herziening van de budgettaire cyclus.

    Er wordt verwezen naar de “Kencijfers 2020”.

    De raad neemt kennis van de “Kencijfers 2020”.

  • Artikel 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar. 

    De jaarlijkse cyclussen voor Dilsen-Stokkem lopen van september tot september.

    Organisatiebeheersing is een geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over: 

    • het bereiken van de vastgelegde doelstellingen en het kennen en beheersen van risico’s        
    • het naleven van wetgeving en procedures 
    • de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersrapportering 
    • een effectieve en efficiënte wijze van werken en economische inzet van beschikbare middelen
    • de bescherming van activa en het voorkomen van fraude. 

    Uiteraard is er een koppeling met het meerjarenplan.

    Het organisatiebeheersingssysteem van het lokaal bestuur bepaalt hoe dit moet gebeuren. Voor Dilsen-Stokkem is dit overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 9 september 2019, waarbij de keuze werd gemaakt het ‘Traject naar Uitmuntendheid’ (opgestart binnen VVSG) te volgen.

    Bij dit besluit wordt terugkoppeling gegeven aan de gemeenteraad aangaande de voortgang van het traject organisatiebeheersing voor stad en OCMW Dilsen-Stokkem.

    Er wordt tevens verwezen naar de gemeenteraadscommissie aangaande dit onderwerp. 

    De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken aangaande het organisatiebeheersingssysteem.

Mondelinge vragen


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst
Notulen