Terug Gemeenteraad

ma 14/06/2021 - 20:08 digitaal

Openbare zitting

Stedelijke ontwikkeling

  • De Watergroep wenst in Dilsen-Stokkem een aantal peilputten van het verplichte meetnet uit te rusten met een automatische meetapparatuur voor permanente opvolging van het grondwaterpeil. De betreffende peilputten liggen op eigendom van de stad Dilsen-Stokkem. De Watergroep wenst hiervoor een recht van opstal te vestigen in functie van deze peilputten en wenst een recht van doorgang te bekomen in functie van de bereikbaarheid van deze peilputten. Het betreft volgende zones:

    • Een zone voor recht van doorgang met een oppervlakte van 41ca, weergegeven op het opmetingsplan van Landmeter-Expert Raf Ernots met kenmerk 19004_002, op perceel 5e afdeling sectie B nr. 1389A in eigendom van de stad Dilsen-Stokkem. Voor dit recht van doorgang (50 jaar) voorziet de dienst Vastgoedtransacties een éénmalige vergoeding van 2.600 euro.
    • Een zone voor recht van opstal met een oppervlakte van 20ca en een zone voor recht van doorgang met een oppervlakte van 6ca, weergegeven op het opmetingsplan van Landmeter-Expert Raf Ernots met kenmerk 19004_077, op perceel 4e afdeling sectie D nr. 200T3 in eigendom van de stad Dilsen-Stokkem. Voor dit recht van opstal (50 jaar) voorziet de dienst Vastgoedtransacties een éénmalige vergoeding van 100 euro; voor dit recht van doorgang (50 jaar) voorziet de dienst Vastgoedtransacties een éénmalige vergoeding van 20 euro.
    • Een zone voor recht van opstal met een oppervlakte van 17ca, weergegeven op het opmetingsplan van Landmeter-Expert Raf Ernots met kenmerk 19004_Ei81, op perceel 5e afdeling sectie A nr. 447D2 in eigendom van de stad Dilsen-Stokkem. Voor dit recht van opstal (50 jaar) voorziet de dienst Vastgoedtransacties een éénmalige vergoeding van 1.050 euro.

    De totale vergoeding voor de stad Dilsen-Stokkem bedraagt bijgevolg 3.670 euro.


  • Op 11 mei 2015 heeft de gemeenteraad akte genomen van en goedkeuring gehecht aan de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging “Plaatselijke Groep Kempen en Maasland”.

    We hebben een schrijven van de provincie Limburg, Directie Ondernemen, Dienst Landbouw en Platteland dd. 21 april 2021 ontvangen met de vraag om de goedkeuring van het jaarverslag 2020 en de jaarrekening 2020 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland (PDPO III) te agenderen voor de gemeenteraad.

    Conform art. 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland moet het jaarverslag samen met de jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring worden voorgelegd.

    De gemeenteraad neemt kennis van en hecht goedkeuring aan het jaarverslag 2020 en de jaarrekening 2020 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland (PDPO III).

  • In Dilsen-Stokkem staan op dit moment 33 vaste camera's op het openbaar domein (niet-besloten plaatsen en voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen).

    De camera's op niet-besloten plaatsen werden in gebruik genomen na een positief advies van de korpschef en van de gemeenteraad. (besluiten: 13 juni 2016, 12 september 2016, 9 januari 2017, 9 april 2018)

    De vaste camera's worden ingezet op probleemlocaties en als hulpmiddel bij de handhaving van de openbare orde. De reeds geplaatste camera's hebben in die context positieve resultaten opgeleverd.

    Het probleem van sluikstorten en zwerfvuil wordt met vaste camera's aan de gemeentelijke gebouwen en op (speel)pleinen slechts in beperkte mate aangepakt. Dit probleem situeert zich op meer afgelegen terreinen en langs wegen. Het inzetten van verplaatsbare camera's is veel efficiënter om sluikstorters en zwerfvuilovertreders af te schrikken of te identificeren en te beboeten.

    Het stadsbestuur wenst op korte termijn twee verplaatsbare camera's aan te kopen en in te zetten bij elke vorm van overlast, zoals sluikstorten en bij de monitoring van manifestaties en evenementen. Hiervoor wordt het advies gevraagd van de gemeenteraad.

    Het bestuur wenst het gebruik van alle vaste camera's en verplaatsbare camera's te centraliseren in één besluit (omwille van de toegankelijkheid van bestuursinformatie voor de burger).  De reeds geplaatste camera's worden daarom opnieuw voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.  


Welzijn - Vrijetijd - Cultuur - Bib - Kinderopvang

  • De Gemeenteraad stemt in met een leidraad voor het vrijwilligerswerk en bijhorende standaarddocumenten.

    De leidraad regelt o.m. hiernavolgende aspecten: rechtspositie, vrijwilligersovereenkomst met addendum in functie van taakcluster en afsprakennota, vergoedingen en waardering, recrutering, begeleiding en ondersteuning, beëindiging engagement, klachtenbehandeling.

Financiële dienst

Secretariaat

  • Audit Vlaanderen voerde een audit uit bij de stad Dilsen-Stokkem in de periode van 19 oktober 2020 tot 21 april 2021, met als thema "Financiële processen m.b.t. personeelskosten".

    Deze thema-audit focust op de risicobeheersing voor de financiële processen (en bijhorende randvoorwaarden) die gerelateerd zijn aan de personeelskosten bij lokale besturen.

    De audit kadert in de ondersteunende rol van Audit Vlaanderen in het streven naar een effectieve, efficiënte, kwaliteitsvolle en integere werking van lokale besturen. Audit Vlaanderen wil met deze thema-audit:

    • aan de betrokken besturen een rapport afleveren met een overzicht van sterktes en verbeterpunten;
    • globale conclusies en aanbevelingen formuleren die zinvol kunnen zijn voor alle lokale besturen en voor andere actoren (bv. de Vlaamse overheid). Deze globale conclusies worden verwerkt in een globaal rapport.

    Hoewel deze auditopdracht initieel werd aangekondigd voor zowel stad als OCMW Dilsen-Stokkem, werd omwille van de werklast ten gevolge van Covid-19 uiteindelijk enkel de stad geauditeerd.

    Het eindrapport van 28 april 2021 beschrijft de resultaten van de uitgevoerde thema-audit, inclusief een managementreactie. De conclusies van het rapport kunnen als gunstig beschouwd worden, waarbij slechts twee aanbevelingen werden gedaan door Audit Vlaanderen.

    Kennisname van het eindrapport auditopdracht 2006 071 - thema-audit financiële processen personeelskosten bij lokaal bestuur Dilsen-Stokkem.

  • De ‘interlokale vereniging sociale economie Maasland’, afgekort ‘IVSE Maasland', werd opgericht 1 januari 2015 en is een intergemeentelijke samenwerking tussen de gemeenten Kinrooi, Maaseik, Dilsen-Stokkem, Maasmechelen en Lanaken, zonder rechtspersoonlijkheid.

    De doelstelling van de interlokale vereniging bestaat in het vervullen van een gezamenlijke regierol om de uitbouw van de lokale sociale economie en het maatschappelijk verantwoord ondernemen te stimuleren op het grondgebied van de deelnemende gemeenten. De lokale besturen zijn inhoudelijk vrij om de regierol in te vullen. De Vlaamse overheid legt 3 jaarlijkse verplichte acties op, namelijk:

    • Actie die de netwerking op het grondgebied bevordert
    • Actie die bijdraagt aan de (verdere) ontwikkeling van de lokale sociale economie
    • Actie ter bevordering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

    Aan het samenwerkingsverband IVSE Maasland wordt een jaarlijkse subsidie ten bedrage van €50 000 uitgekeerd door de Vlaamse Overheid. Dit bedrag volstaat om de werking te bekostigen. Aan de deelnemende gemeenten werd, overeenkomstig de statuten, geen enkele financiële tussenkomst gevraagd.

    Conform het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de statuten van de interlokale vereniging sociale economie Maasland moet de jaarrekening van 2020 ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.

    De raad hecht goedkeuring aan het jaarrekening en het inhoudelijk verslag 2020 van de interlokale vereniging sociale economie Maasland.

  • Er werd een uitnodiging voor de algemene vergadering van IGL op 24 juni 2021 ontvangen. De afgevaardigde van het stadsbestuur in de algemene vergadering wordt gemandateerd om goedkeuring te hechten aan de agendapunten.

  • Er werd een uitnodiging voor de algemene vergadering van 24 juni 2021 ontvangen. De afgevaardigde van het stadsbestuur in de algemene vergadering wordt gemandateerd om goedkeuring te hechten aan de agendapunten.

  • Er werd een uitnodiging voor de algemene vergadering van 23 juni 2021 ontvangen. De afgevaardigde van het stadsbestuur in de algemene vergadering wordt gemandateerd om goedkeuring te hechten aan de agendapunten.

  • Er werd een uitnodiging voor de algemene vergadering van 24 juni 2021 om 18:00 uur ontvangen. De afgevaardigde van het stadsbestuur in de algemene vergadering wordt gemandateerd om goedkeuring te hechten aan de agendapunten.

Extra agendapunten & mondelinge vragen


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst
Notulen